Brev:
Er jeg en hønemor?
1. december 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Er jeg en hønemor?
Hej Helen
Jeg har lige brug for en udenforståendes syn på denne sag.
Min mand og jeg er uenige om, hvorvidt vores datter skal på udflugt med farmor og farfar. De har svært ved at finde tid til at være sammen med os, og når de så endelig har et hul i kalenderen, så vil de gerne have vores datter med forskellige steder. Hver gang de ser hende, spørger de, om hun snart vil med på campingtur. Jeg har hele tiden sagt, at hun ikke kommer med på weekendtur, før hun selv kan sige, at hun gerne vil.
Jeg synes det er mærkeligt, at de altid skal have hende med væk hjemmefra. Min mand synes det er ok. Jeg vil hellere have, at de er på besøg her, eller vi er på besøg hos dem. Sådan foregår det med mormor, og det er hyggeligt. Både farmor og mormor har passet Signe her i forbindelse med sygdom i dagplejen, hvilket er gået fint, så det er mere princippet i, at når vi nu alle har mulighed for at være sammen, så synes jeg det er bedre.
Godt nok bliver jeg total ignoreret af farmor, når Signe er der. Midt i en sætning forsvinder farmors opmærksomhed, hvis Signe rører en lillefinger. Det er måske normalt, jeg er bare vant til at mormor øver, at Signe skal respektere en samtale mellem andre, og derfor bør vente. Under alle omstændigheder vender mormor tilbage til samtalen, når Signe har vist det hun ville el.lign. Det gør farmor ikke. For hende har samtalen åbenbart aldrig foregået. Derfor føler jeg mig ofte tilovers i deres selskab.
Min mand mener, at jeg lader dette spille ind, når jeg ikke vil lade Signe komme på udflugt, og at jeg er en hønemor. Jeg mener til gengæld, at han lader sine forældre bestemme, fordi han gerne vil have, at de er sammen med Signe, og så må det være på deres måde, når de nu ikke har tid særlig ofte.
Hvad mener du?
Med venlig hilsen
Signes mor