Overgang til pasning hos svigerforældre

5. marts 2019

Alder:
8 mdr.

Overgang til pasning hos svigerforældre

Kære Helen

Til maj starter jeg på arbejde, når vores datter er 10,5 måneder. Derfra har jeg fri hver mandag, far er hjemme tirsdag, onsdag og fredag, og farmor og farfar skal passe hende torsdag.

Hun skal starte i vuggestue til november.

Vi er så småt ved at vænne hende til at far passer, men hun kigger meget efter mig og er meget morsyg. Det har hun altid været, og det er selvfølgeligt mere tydeligt hun i den fase, hun er i nu.

Hver lørdag og søndag tager jeg ud nogle timer om formiddagen, så far giver mellemmåltid kl. 9 og får hende til at sove, og jeg kommer lidt efter, at hun vågner. Dette går rigtigt godt. (vi begyndte med dette for to uger siden). planen er, at hun skal have mere og mere vågentid med far, hvor jeg ikke er hjemme. Når jeg kommer hjem og hun ser mig, så er det som om, at hun kommer i tanke om, at jeg har været væk, og hun bliver rigtigt ked af det og knuger sig til mig resten af eftermiddagen og aftenen.

Hun har aldrig været passet af andre. Vi ser farmor og farfar hver torsdag et par timer efter arbejde samt hver søndag nogle timer. De bor 400 meter herfra, og kan komme dagligt, hvis det skal være.

De får stille og roligt lov til at lege ...

Annonce

... lidt med hende og kigge på hende, det har de ellers ikke kunne, da hun var yngre. Hun har altid været meget reserveret og ville bare være hos mor og far. Vi har ellers fra hun var helt lille ladet dem holde hende, men taget hende tilbage ved mindste utilfredshed. Jeg er begyndt nu at kunne gå ud i køkkenet, når de sidder og leger i stuen, og det går rigtigt fint, men der er far selvfølgeligt også inde i stuen. Vi tænker derfor, at vi måske snart skal gå ud af huset, og lade dem passe, men alle er lidt nervøse ved det, fordi hun har reageret, som hun har, hvilket jo er dumt, da hun kan mærke vores nervøsitet.

Det skal lige nævnes, at hun har de bedste bedsteforældre. Det fås simpelthen ikke bedre, og de gør alt for at lege med hende, aktivere hende, og aflede hende, men hun kigger efter mig, og hører hun, at jeg rumsterer ude i køkkenet, så kravler hun derud.

Har du et forslag til, hvordan overgangen bliver bedst mulig, så de kan passe hende?

Jeg går ud fra, at det er bedst, at det er hjemme hos os til at starte med. Om søndagen er vi dog ofte hjemme hos dem, og hun har en masse legetøj der, som nærmest er mere interessant, end det hun ser til dagligt.

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer