Brev:
Ulykkeligt ammestop
2. juni 2003
Alder:
11 mdr.
Ulykkeligt ammestop
Hejsa,
Jeg er i en lidt ulykkelig situation, som jeg håber du kan rådgive mig i. Vi har en datter på 11 måneder, som hidtidigt har været en glad, udadvendt og velfungerende pige. Hun er startet i vuggestue for 3 uger siden og virker rigtig glad for at komme der.
Hun har haft lidt sygdom, som hun lige er kommet over for 4 dage siden og i dag er hun så startet igen. Hun er der typisk fra ca. 8:30 - 14:30. For første gang i dag har hun ikke ville spise og har ifølge pædagogerne virket lidt pylret og ikke rigtig kommet i gang med leg. Resten af dagen har også bare virket skæv og hun virker ikke rigtig glad.
Hun er meget morsyg og far, som ellers er vældig populær, duer bare ikke rigtig. For noget tid siden besluttede vi, at hun skulle vænnes fra brystet. Jeg har ammet fuldt ud de første 5 måneder og herefter har hun fået efter behov - måltid/hyggetår. Hun spiser i øvrigt godt og varieret kost.
Jeg er gravid i 3. måned - ikke planlagt, men det gjorde, at jeg skubbede lidt på for at få hende vænnet fra, da jeg har brug for en periode uden amning, inden jeg skal i gang igen. Hun har den sidste måned fået sent på eftermiddagen og om aftenen i forbindelse med putning (disse to ting dog helt adskilt) og 1-2 gange om natten - mere som hyggesutteri, da hun ikke bruger sut.
Hun virker så ulykkelig over stoppet. Jeg har ikke sovet med hende om natten, og hidtidigt har det gået fint, men nu er hun bundulykkelig, når jeg ikke er i soveværelset. Vi har megen brok ved sengetid og hun græder længe og meget ulykkeligt (det skal siges, at hun har aldrig været en pige, der græder ret meget - højst lidt klynkeri, så det gør indtryk på os). Vi vil gerne være pragmatiske og jeg er indstillet på at fortsætte lidt endnu - mit håb var, at hun slap det helt naturligt, men hun virker slet, slet ikke parat til det.
Hvad tænker du om det og har du nogle råd til, hvordan vi kan gribe det an. Vi har prøvet mange nætter med far og vand om natten og indtil for en 3 ugers tid siden (før hun blev syg) var det helt uproblematisk, men nu - han orker næsten heller ikke mere. Er det en periode, hvor hun bare er utryg og har brug for mere "mor" eller gør jeg hende en bjørnetjeneste? Hvordan kan jeg vænne hende fra på en blid måde?
Håber du vil svare mig trods min noget lange mail.
På forhånd tak!
Louise