Brev:
Udtrapning af natamning
12. april 2018
Alder:
7 mdr.
Udtrapning af natamning
Hej Helen
Tak for svar!! Det går nu meget bedre om dagen og min søn kan faktisk falde i søvn af sig selv om aftenen i sin egen seng (hvis han puttes når han er træt nok). Og om dagen spiser han nu mere! Så det er jo godt.
Vi har bare stadig problemer om natten. Han sover på eget værelse og jeg sidder og ammer, så han ikke kommer til at ligge og "snacke" den halve nat i min seng. Min selvdisciplin fejler, hvis han ligger inde hos mig. Det er nemt og for komfortabelt.
Han vågner bare stadig ofte (og vil ammes) - og han græder meget og det eneste der hjælper er fortsat brystet. Fx i nat er han blevet ammet kl 23, kort 00:30 (vågnede han helt op og lå og pludrede og græd på skift), 3 og kl 6. Mellem kl 3 og 6 vågnede han også og græd, men her faldt han i søvn af sig selv. Jeg plejer at vente med at gå ind til ham til jeg kan høre, han har behov for mig. Vi har oplevet, at vi bare vækker ham mere, ved at forsøge at trøste.
Jeg kan høre, at han drikker meget, hver gang han ammes.
Du skriver, at det er en god ide, hvis det er far, der går ind og trøster. Han har indtil videre ingen succes med at trøste, vores søn vågner bare mere op, så jeg går nu ind og ammer ham, når han er rigtig ked af det - eller lige inden. Jeg forsøger at gøre det kort, og hvis det lykkes mig at få ham i søvn, så vågner han ofte kort efter. Vi synes, det virker meget voldsomt for ham, men er den eneste løsning virkelig en kold tyrker mellem 23-00 og 6 eller er der en mellemvariant?
Dagsplanen er sådan:
Kl 5-6 Ammes
Kl 8:30 vågner,
Kl 9:15 Morgenmad, 1 portion havregrød el lign, frugt og frugtmos til dessert (tilbydes her fordi han ikke vil spise før)
Kl 10:30- ca 12:00 lur
Kl 12:30 frokost, grovere grøntsagsmos m fisk el kød, gnavegrønt til
Kl 15:15 tilbydes bryst inden lur, men dier ofte meget kort
Kl 15:30- ca 16:15 lur
Kl 16:30 1 lille skål fuldkornsgrød m lidt frugtmos, frugt at sidde med
18:30 aftensmad , grovere grøntsagsmos, gerne det vi får til, gnavegrønt, pastaskruer o.l.
19:30 bad, nattøj
20:30 ammes og puttes bagefter i egen seng hvor han sover efter få min.
23-00 ammes
3 ammes
6 ammes
og korte amninger ind i mellem
Jeg kan ikke forstå hvorfor han endnu ikke tager et langt søvnstræk. Om hans mange opvågninger skyldes tryghed? Vane? Sult? Tørst? At han blot sover sådan? Eller fordi han endnu ikke har lært at "trøste sig selv" til ro og associerer bryst m søvn?
Er der noget du ser, jeg skal gøre anderledes? Og mht natamning - anbefaler du kold tyrker m far ved roret? Eller (som vi har gjort indtil videre) at det er mig der langsomt forsøger at trappe ud ved at give brystet mindre og mindre midt nat og ved andre opvågninger?
Mange venlige hilsner