Udtrapning af natamning

12. april 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Udtrapning af natamning

Hej Helen

Tak for svar!! Det går nu meget bedre om dagen og min søn kan faktisk falde i søvn af sig selv om aftenen i sin egen seng (hvis han puttes når han er træt nok). Og om dagen spiser han nu mere! Så det er jo godt.

Vi har bare stadig problemer om natten. Han sover på eget værelse og jeg sidder og ammer, så han ikke kommer til at ligge og "snacke" den halve nat i min seng. Min selvdisciplin fejler, hvis han ligger inde hos mig. Det er nemt og for komfortabelt.
Han vågner bare stadig ofte (og vil ammes) - og han græder meget og det eneste der hjælper er fortsat brystet. Fx i nat er han blevet ammet kl 23, kort 00:30 (vågnede han helt op og lå og pludrede og græd på skift), 3 og kl 6. Mellem kl 3 og 6 vågnede han også og græd, men her faldt han i søvn af sig selv. Jeg plejer at vente med at gå ind til ham til jeg kan høre, han har behov for mig. Vi har oplevet, at vi bare vækker ham mere, ved at forsøge at trøste.

Jeg kan høre, at han drikker meget, hver gang han ammes.

Du skriver, at det er en god ide, hvis det er far, der går ind og trøster. Han har indtil videre ingen succes med at trøste, vores søn vågner bare mere op, så jeg går nu ind og ammer ham, når han er rigtig ked af det - eller lige inden. Jeg forsøger at gøre det kort, og hvis det lykkes mig at få ham i søvn, så vågner han ofte kort efter. Vi synes, det ...

Annonce

... virker meget voldsomt for ham, men er den eneste løsning virkelig en kold tyrker mellem 23-00 og 6 eller er der en mellemvariant?

Dagsplanen er sådan:

Kl 5-6 Ammes
Kl 8:30 vågner,
Kl 9:15 Morgenmad, 1 portion havregrød el lign, frugt og frugtmos til dessert (tilbydes her fordi han ikke vil spise før)
Kl 10:30- ca 12:00 lur
Kl 12:30 frokost, grovere grøntsagsmos m fisk el kød, gnavegrønt til
Kl 15:15 tilbydes bryst inden lur, men dier ofte meget kort
Kl 15:30- ca 16:15 lur
Kl 16:30 1 lille skål fuldkornsgrød m lidt frugtmos, frugt at sidde med
18:30 aftensmad , grovere grøntsagsmos, gerne det vi får til, gnavegrønt, pastaskruer o.l.
19:30 bad, nattøj
20:30 ammes og puttes bagefter i egen seng hvor han sover efter få min.
23-00 ammes
3 ammes
6 ammes
og korte amninger ind i mellem

Jeg kan ikke forstå hvorfor han endnu ikke tager et langt søvnstræk. Om hans mange opvågninger skyldes tryghed? Vane? Sult? Tørst? At han blot sover sådan? Eller fordi han endnu ikke har lært at "trøste sig selv" til ro og associerer bryst m søvn?

Er der noget du ser, jeg skal gøre anderledes? Og mht natamning - anbefaler du kold tyrker m far ved roret? Eller (som vi har gjort indtil videre) at det er mig der langsomt forsøger at trappe ud ved at give brystet mindre og mindre midt nat og ved andre opvågninger?

Mange venlige hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder