Svar: Udtrapning af natamning

12. april 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og først - super godt, at indtaget af skemad er sat op, og antallet af amninger skruet ned.. Det går den rigtige vej, og selvom du stadig synes det er svært, så er der sket fremskridt og husk på, at to skridt frem og et tilbage stadig er fremad, selvom det går langsomt :)

Der er ikke umiddelbart noget i dagsplanen, som tyder på, at jeres dreng søger brystet om natten, fordi han er sulten. Han kan naturligvis godt søge brystet, fordi han reelt er tørstig, og derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at han drikker godt med vand af en kop og også tager fint fra, når du ammer ham om dagen og om aftenen, før han skal sove.

Nogle gange kan det faktisk om aftenen være en fordel, hvis du kan amme ham af to omgange. Jeg kan se ud af din dagsplan, at han ofte får et bad om aftenen, og det kunne være et forsøg værd, at du ammer ham før han skal i bad, og når han så efter badet er iklædt nattøj og er ved at være parat til at skulle puttes, så ammer du ham igen og få ham på den måde fyldt lidt ekstra op.

Hvornår bliver han 8 måneder? Det kan nogle gange være en god idé at introducere en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, men jeg anbefaler først dette fra 8 måneders alderen - ellers kan man risikere, at det giver mere urolig søvn, og det var jo ikke meningen :)

Når han bliver 8 måneder kan et aftenritual, lavet ud fra dine angivne tider, se således ud:

Aften 18.30: Aftensmad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Mad med bid, og også stadig moset mad, mad i hånden osv. Udgangspunktet jeres mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv.

Ca. kl 20-20.15Tilbydes en godnatgrød, det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød eller lignende lidt grovere grød, evt. mme af kop eller vand. Får børstet tænder, hvis han har tænder :)

Ammes og puttes til natten som nu ca 20.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så begynder at starte med grød. Det betyder, at den tidlige morgenamning trappes ud i 8-9 måneders alderen...

Det lyder som om, at det hos jer lige nu fungerer bedst, hvis det er mor som hjælper jeres dreng om natten, selvom du stadig ender med at amme ham en del... Du nævner, at jeres søn ofte vågner mere op, hvis far forsøger sig og lige nu går du "ind og ammer ham, når han er rigtigt ked af det - ...

Annonce

... eller lige inden", og du forsøger at amme ham kortvarigt...

Kan det tænkes, at han nogle gange når at blive for ked af det og derfor ender med at have for meget behov for brystet, for at han kan falde til ro og komme videre i søvnen igen? Det kan nogle gange være godt, hvis du kan hjælpe ham, før han bliver for ulykkelig, netop fordi det kan gøre, at han så ikke behøver die så længe og du så gradvist bedre kan trappe brystet ud, lirke brystet ud af munden på ham...

Når du nogle gange ammer ham både kl 23 og igen kl 00.30 - vågner han så og melder sig selv ved begge måltider? jeg er med på, at det kan være en stor fordel, hvis du kan lægge ham til brystet kl 23 og derefter så selv gå i seng og få sovet lidt.. men måske skulle du prøve at lade ham sove der og så amme ham, først gang han melder sig - måske ville det være et tidspunkt der ligger mellem de to nuværende tider - f.eks. kl 23.45 - hvor han så kunne spise godt og længe hos dig, få den mælk, som han har behov for, men derefter så sove et længere søvnstræk, før han så melder sig igen. Fordi han så ikke når at blive så ked af det, men får et større mælkemåltid...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogen forældre vælger også at sove sammen med barnet - enten i dobbeltsengen eller på en madras på gulvet i børneværelset, fordi du så kan lægge dig med ham, give ham masser af fysisk kontakt og nærhed - men dog holde fast i, at du ikke ammer om natten. Så han ikke skal undvære både mor og brystet, som jo er to forskellige ting...

Du skal naturligvis også medtænke, om han kan have ondt i ørerne, ondt for tænder eller andet som kan forklare, hvorfor han vågner og er så ked af det om natten - og er så brystesøgende som han er...

Og ja - så er der naturligt også vaner og rutiner som spiller ind hos jer. Jeres dreng er vant til at blive ammet meget og er vant til at få brystet som en fast del af sit putteritual, når han er træt, ked af det, har brug for mælk eller bare brug for trøst - og han søger naturligt brystet meget, fordi det har han lært. Det tager naturligt tid at lære ham nye vaner og rutiner, give ham en ny erfaring med sig, hvor han stille og roligt finder ud af, at han ikke behøver brystet så meget, men godt kan finde roen, trøst, komme videre på anden vis. Og det skal i naturligvis også hjælpe ham med, netop ved at trappe ud af amningerne og forsøge at sætte nogle nye og på sigt mere hensigtsmæssige rutiner og ritualer i stedet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor