Brev:
High need baby?
20. juli 2021
Alder:
6 mdr.
High need baby?
Hej Helen
Min datter er nu 6 måneder og de sidste 14 dages tid, er det som om, hun har ændret sig. Som jeg tidligere har skrevet, brokker hun sig og protesterer hun mod søvnen. Det arbejder vi nu på med alle dine gode råd - tak for det. Flere gange falder hun i søvn stillestående i barnevognen blot med min hånd i sin, så det går fremad med små skridt. Men nu brokker hun sig også meget - generelt!
Vi skal have hende undersøgt for at se, om der er noget, der generer hende, men jeg har hele tiden overvejet, om hun kan have lidt high-need baby over sig. Hun har massiv brug for hjælp til søvn, spise (hun kan afvise igen og igen, men lægger jeg hende så helt korrekt (i hendes optik), så suger hun pludselig 150 ml. fra flasken. Hun har hele tiden haft svært ved at aktivere sig selv ret længe ad gangen.
De situationer hvor hun primært brokker sig/udtrykker utilfreds lyd og spænder ud i kroppen er, når hun ligger på legetæppet med legetøj, men også når hun sidder på skødet. Det er som om, hun bliver ramt af en "frustration". Jeg har forsøgt at studere, om det er fordi hendes krop fejler (måske ift. hvad hun gerne vil), men jeg synes ikke, jeg kan se et mønster. Hun viser bare frustration med kroppen. Selvfølgelig brokker hun sig, når hun endnu ikke kan komme frem på legetæppet, men det er mere eller mindre generelt i alle aktiviteter, vi laver. Den eneste måde jeg kan afhjælpe det på, er hvis jeg bærer hende rundt på armen i haven - naturen virker godt - eller hvis jeg lægger hende på sansegyngen i haven. Så pludrer hun løs med mig og virker tilfreds i længere tid, end hvis jeg prøver at aktivere hende på legetæppet. Hun gider heller ikke ligge på puslepuden, men det kan jeg læse er helt normalt for alderen.
Mit spørgsmål er nok; sker der noget særligt i den her alder, hvor de kan blive mere generelt frustrerede? Er det fordi hun vil ud og opleve? Kan det være det her high-need, og hvordan pokker håndterer man det bedst muligt, hvis det er det? Den der "utilfredse lyd" er lidt stressende, ikke noget jeg lader mig mærke af ift. hende, det er mere inden i mig - og det er da træls :-)
Venlig hilsen