High need baby?

20. juli 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

High need baby?

Hej Helen

Min datter er nu 6 måneder og de sidste 14 dages tid, er det som om, hun har ændret sig. Som jeg tidligere har skrevet, brokker hun sig og protesterer hun mod søvnen. Det arbejder vi nu på med alle dine gode råd - tak for det. Flere gange falder hun i søvn stillestående i barnevognen blot med min hånd i sin, så det går fremad med små skridt. Men nu brokker hun sig også meget - generelt!

Vi skal have hende undersøgt for at se, om der er noget, der generer hende, men jeg har hele tiden overvejet, om hun kan have lidt high-need baby over sig. Hun har massiv brug for hjælp til søvn, spise (hun kan afvise igen og igen, men lægger jeg hende så helt korrekt (i hendes optik), så suger hun pludselig 150 ml. fra flasken. Hun har hele tiden haft svært ved at aktivere sig selv ret længe ad gangen.

De situationer hvor hun primært brokker sig/udtrykker utilfreds lyd og spænder ud i kroppen er, når hun ligger på legetæppet med legetøj, men også når hun sidder på skødet. Det er som om, hun bliver ramt af en "frustration". Jeg har forsøgt at ...

Annonce

... studere, om det er fordi hendes krop fejler (måske ift. hvad hun gerne vil), men jeg synes ikke, jeg kan se et mønster. Hun viser bare frustration med kroppen. Selvfølgelig brokker hun sig, når hun endnu ikke kan komme frem på legetæppet, men det er mere eller mindre generelt i alle aktiviteter, vi laver. Den eneste måde jeg kan afhjælpe det på, er hvis jeg bærer hende rundt på armen i haven - naturen virker godt - eller hvis jeg lægger hende på sansegyngen i haven. Så pludrer hun løs med mig og virker tilfreds i længere tid, end hvis jeg prøver at aktivere hende på legetæppet. Hun gider heller ikke ligge på puslepuden, men det kan jeg læse er helt normalt for alderen.

Mit spørgsmål er nok; sker der noget særligt i den her alder, hvor de kan blive mere generelt frustrerede? Er det fordi hun vil ud og opleve? Kan det være det her high-need, og hvordan pokker håndterer man det bedst muligt, hvis det er det? Den der "utilfredse lyd" er lidt stressende, ikke noget jeg lader mig mærke af ift. hende, det er mere inden i mig - og det er da træls :-)

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor