Brev:
Meget varierende appetit og tørst
18. april 2021
Alder:
7 mdr.
Meget varierende appetit og tørst
Hej Helen
Vi har en dreng på 7 mdr som svinger enormt i appetit. Han startede med en FV på 2490 g født 37+0 ved kejsersnit, da flowet i moderkagen var nedsat. Så de første måneder var en kamp med at få ham til at tage nok på. Da han var ca 2 mdr gammel gik han næsten fra den ene yderlighed til den anden og har nu i snit nok taget 250-350 g på hver uge. Han vejer nu 10,8 kg og måler 74 cm. Så en stor dreng.
Han blev ammet til han var 3 mdr og fik mellem 100-250 ml af min udmalkede mælk i døgnet til han var næsten 5 mdr. Vi startede på skemad da han var 4,5 mdr. Han spiser alt han bliver præsenteret for og er også uden besvær gået til mere grov mos moset med gaffel.
Dagens program ser nogenlunde såden ud:
Kl 4-6 får 200 ml erstatning. Spiser meget varierende mængde. Alt mellem 20-200 ml.
Kl 8:30 grød med frugtmos topping. Nogle gange efterfulgt af flaske med 100 ml.
Kl 12:30 grønsagsmos med kød eller øllebrød med frugtmos topping. Nogle gange efterfulgt af flaske med 100 ml.
Kl 16 lidt øllebrød med frugtmos eller købegrød Er altid et lille måltid.
Kl 18:30. Div grønsags/kartoffelmos med kød og en eller anden form for grønsagsbaseret sovs. Fx din peberfrugt sovs eller tomatsovs.
Kl 20:30-21 får 200 ml erstatning. Spiser meget varierende mængde. Alt mellem 40-200 ml.
Morgen/frokost flasken bliver tilbudt hvis han tydeligt er for træt eller overstimuleret til skemad eller hvis væskeindtaget er lille. Men spiser og drikker han fint får han ikke flaske.
Det meste mos og grød er hjemmelavet og tilsat forskellige olier og to skefulde erstatningspulver (dog noget mindre til mellemmåltidet om eftermiddagen).
Hans appetit svinger meget hvilket jeg kan forstå er helt normalt. Dog har det taget lidt tid at slutte fred med det med den start han fik på livet. Når han har meget lidt appetit så drikker han også meget lidt. Holder meget igen på morgenmad og frokost i håb om han vil have lidt flaske. Det lykkes dog sjældent selvom han måske kun har fået 0,5 dl grød eller mos. Han bliver tilbudt vand af tudekop til alle måltider og drikker fint når appetitten er der. Viser tydeligt hvis han ikke er tørstig. Bliver også tilbudt vand efter lur og inden putning.
Når appetitten og dermed tørsten er lille er urinen sparsom og mere mørkfarvet. I min verden tydeligt tegn på for lidt væske. Han får laktulose og det fungere fint, men afføringen bliver også mere hård i perioder med mindre væske.
Kan du give et godt råd til hvad vi skal gøre for at få mere væske i ham?
Hilsen