Meget varierende appetit og tørst

18. april 2021

Alder:
7 mdr.

Meget varierende appetit og tørst

Hej Helen

Vi har en dreng på 7 mdr som svinger enormt i appetit. Han startede med en FV på 2490 g født 37+0 ved kejsersnit, da flowet i moderkagen var nedsat. Så de første måneder var en kamp med at få ham til at tage nok på. Da han var ca 2 mdr gammel gik han næsten fra den ene yderlighed til den anden og har nu i snit nok taget 250-350 g på hver uge. Han vejer nu 10,8 kg og måler 74 cm. Så en stor dreng.

Han blev ammet til han var 3 mdr og fik mellem 100-250 ml af min udmalkede mælk i døgnet til han var næsten 5 mdr. Vi startede på skemad da han var 4,5 mdr. Han spiser alt han bliver præsenteret for og er også uden besvær gået til mere grov mos moset med gaffel.

Dagens program ser nogenlunde såden ud:

Kl 4-6 får 200 ml erstatning. Spiser meget varierende mængde. Alt mellem 20-200 ml.

Kl 8:30 grød med frugtmos topping. Nogle gange efterfulgt af flaske med 100 ml.

Kl 12:30 grønsagsmos med kød eller øllebrød med frugtmos topping. Nogle gange efterfulgt af flaske med 100 ml.

Kl 16 lidt øllebrød med frugtmos eller købegrød Er altid et lille måltid.

Kl 18:30. Div grønsags/kartoffelmos med kød og en eller anden form for grønsagsbaseret sovs. Fx din peberfrugt sovs eller tomatsovs.

Kl 20:30-21 får 200 ml erstatning. Spiser ...

Annonce

... meget varierende mængde. Alt mellem 40-200 ml.

Morgen/frokost flasken bliver tilbudt hvis han tydeligt er for træt eller overstimuleret til skemad eller hvis væskeindtaget er lille. Men spiser og drikker han fint får han ikke flaske.

Det meste mos og grød er hjemmelavet og tilsat forskellige olier og to skefulde erstatningspulver (dog noget mindre til mellemmåltidet om eftermiddagen).

Hans appetit svinger meget hvilket jeg kan forstå er helt normalt. Dog har det taget lidt tid at slutte fred med det med den start han fik på livet. Når han har meget lidt appetit så drikker han også meget lidt. Holder meget igen på morgenmad og frokost i håb om han vil have lidt flaske. Det lykkes dog sjældent selvom han måske kun har fået 0,5 dl grød eller mos. Han bliver tilbudt vand af tudekop til alle måltider og drikker fint når appetitten er der. Viser tydeligt hvis han ikke er tørstig. Bliver også tilbudt vand efter lur og inden putning.

Når appetitten og dermed tørsten er lille er urinen sparsom og mere mørkfarvet. I min verden tydeligt tegn på for lidt væske. Han får laktulose og det fungere fint, men afføringen bliver også mere hård i perioder med mindre væske.

Kan du give et godt råd til hvad vi skal gøre for at få mere væske i ham?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder