Få baby til at sove mere end 30 min

11. juli 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Få baby til at sove mere end 30 min

Hej Helen,

Tak for hjælpen de andre gange :-)

Nu er lillebror kommet til verden og han sover overraskende nok næsten lige så dårligt som sin storesøster. Nogen gange føler jeg næsten det er min skyld. For hvad er oddsene..?

Han har siden han blev født max sovet 2 timer i streg, hvilket er flot og langt bedre end søster. Men siden han blev 3 mdr har han sovet 30 min ad gangen. Vi kan ikke få ham til st sove videre selvom vi står derude 5 min før og forsøger at køre ham videre i søvnen - i barnevognen.

Så pt sover han 3 x 30 min om dagen. Og det er jo langt fra nok.
Jeg kan dog få ham til at sove en længere lur på 1,5 time hvis jeg ligger i soveværelset med ham og ammer ham imens.

Han er let nok at putte til lur, men vil helst vugges i armene og Når han vågner efter de 30 min, ...

Annonce

... så græder han ikke. Han er bare lyst vågen.

Bør vi give ham flere lure om dagen eller bør vi forsøge andet ?
Han gider ikke ligge i barnevognen når han ikke skal sove, så det begrænser lidt vores muligheder for gode lange ture.

Vores dagsrytme ser ud således:

05.45 vågner og pludre i sengen. Tilbydes bryst.

06.30 står op

07.00 morgengrød med vand

08.00 Ammes og puttes til 1.lur

08.30 vågner - tilbydes bryst (afviser)

11/11.30 viser tegn på træthed, ammes og puttes

12.00 vågner fra lur. Tilbydes bryst

15.00 Puttes til 3.lur

15.30 vågner

17.30 Aftensmos med vand

19.00 ammes og puttes til natten

Vågner ca mellem midnat og 03, sover videre til 05.45 ca.

Vi er meget lydhøre overfor forslag til, hvad vi kan gøre anderledes?

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne