Svar: Gravid eller ej - 17 år

21. juli 2008

Kategori:
Alder:
17 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære P

Det lyder ganske rigtigt som om at du kan være gravid og jeg kan forstå at du jo også har en kæreste. Det er helt rigtigt at du skal bestille en tid hos lægen. Her skal du aflevere en urinprøve og lægen vil så kunne teste den og se om du er gravid. Hvis prøven er positiv vil lægen også lave en gynækologisk undersøgelse på dig og tale med dig omkring det videre forløb.

Du kan også selv købe en graviditetstest på apoteket – der står på pakken, hvordan du gør. Hvis den er positiv skal du igen til lægen for at tale om det videre forløb.

Hvis du ikke ønsker barnet og gerne vil have en abort, så skal du også tale med lægen om ...

Annonce

... dette. I givet fald er det meget vigtigt at det bliver så hurtigt som muligt, da der er en grænse for hvor langt man kan være henne i sin graviditet, hvis man vil have foretaget abort. Hvis du er gravid og gerne vil have et barn sammen med din kæreste, så skal I naturligvis glæde jer over dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Da du ikke er så gammel, så vil jeg foreslå dig at kontakte kommunen. Du kan ringe til din socialrådgiver, sådan en har alle. Du kan også kontakte en sundhedsplejerske, som kan besøge dig og evt. hjælpe dig med at komme i en gruppe med andre unge gravide. Men i første omgang er det altså lægen du skal tale med.

Rigtig meget held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor