Svar: Gravid eller ej - 17 år
21. juli 2008
Alder:
17 år
Kære P
Det lyder ganske rigtigt som om at du kan være gravid og jeg kan forstå at du jo også har en kæreste. Det er helt rigtigt at du skal bestille en tid hos lægen. Her skal du aflevere en urinprøve og lægen vil så kunne teste den og se om du er gravid. Hvis prøven er positiv vil lægen også lave en gynækologisk undersøgelse på dig og tale med dig omkring det videre forløb.
Du kan også selv købe en graviditetstest på apoteket – der står på pakken, hvordan du gør. Hvis den er positiv skal du igen til lægen for at tale om det videre forløb.
Hvis du ikke ønsker barnet og gerne vil have en abort, så skal du også tale med lægen om dette. I givet fald er det meget vigtigt at det bliver så hurtigt som muligt, da der er en grænse for hvor langt man kan være henne i sin graviditet, hvis man vil have foretaget abort. Hvis du er gravid og gerne vil have et barn sammen med din kæreste, så skal I naturligvis glæde jer over dette.
Da du ikke er så gammel, så vil jeg foreslå dig at kontakte kommunen. Du kan ringe til din socialrådgiver, sådan en har alle. Du kan også kontakte en sundhedsplejerske, som kan besøge dig og evt. hjælpe dig med at komme i en gruppe med andre unge gravide. Men i første omgang er det altså lægen du skal tale med.
Rigtig meget held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske