Svar: Ung mor - 12 mdr.

20. februar 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Rikke

Et stort tillykke med din søn, hvor er det dejligt at du har fået ham i så 'ung' en alder:o)

Ved du hvad, folk har så mange fordomme og kommentarer om alt muligt og dem møder man uanset om man er en ung mor, eller bare har et barn der skiller sig ud fra mængden. At have et barn indbyder ofte til kommentarer fra folk uanset, hvordan situationen er.

Som du beskriver det så elsker I jeres søn og I har det godt. Bliv ved med det og prøv at overhøre de ting der bliver sagt. Vær ærlig og sig at du er glad for dit valg, at det også har positive sider at være ung, når man får et barn og at din barn er et rigtigt ønskebarn. Førhen i tiden var det jo meget normalt at få børn i din alder og jeg vil tro at mange af dem, der kommer med kommentarer, selv har haft unge forældre.

Du skal ikke være ked af at du kun har kontakt til to af dine gamle veninder. Når man får børn sker der en ændring i ens liv og de rigtige venner er dem man kan se en gang hver ½ år, når ...

Annonce

... man endelig har tid i kalenderen og så tale sammen som var det igår man mødtes. Forståelsen er naturligvis større hvis vennekredsen også har børn.

Er den mødregruppe du er i for unge mødre? Jeg ved at man i flere sundhedsplejerske grupper søger at lave mødregrupper netop for unge mødre, for at man her igennem kan finde støtte hos nogle der er ligeværdige. Du kan høre din sundhedsplejerske om muligheden for dette.

Du kan også begynde at gå til noget babysvømning eller noget mor-barn-gymnastik, hvis det interesserer dig. Mange steder tilbyder man også babybio, hvor man kan gå i biografen med sit barn. På den måde kan du komme lidt ud og møde andre mennesker.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er jo også den mulighed at du enten via nettet eller gennem avisen sætter en annonce i, hvor du søger en anden ung mor. I kunne tage en tur i zoologisk have sammen, på cafe sammen osv.

Jeg håber at du finder nogen, men spørg din sundhedsplejerkse, måske kan hun formidle en kontakt:o)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor