Svar: Nervøs for om jeg er gravid
27. februar 2009
Alder:
17 år
Hej med dig
Da I har været i seng sammen den sidste dag i din menstruation så er du sandsynligvis ikke blevet gravid. Man bliver lettest gravid ca midt i perioden, hvis man har en regelmæssig menstruationscyklus som ofte er på ca 28 dage. Det betyder at du har lettest ved at blive gravid ca 14 dage efter menstruationens første dag. Og da I har været sammen på menstruationens sidste dag, er sandsynligheden for at du er blevet gravid derfor lille.
Nogen garantier er der dog ikke og derfor er det godt at tage sine forholdsregler. Du kan derfor tale med lægen om hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at du også beskytter dig med p-piller og så skal du naturligvis også vide, at hvis kondomet springer en anden gang, så har du mulighed for at købe fortrydelsespiller på apoteket. Disse bør dog ikke bruges som præventionsmiddel, men kan bruges som en nødløsning hvis uheldet er ude.
Held og lykke fortsat og få bestilt en tid hos lægen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske