Svar: Nervøs for om jeg er gravid

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
17 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Da I har været i seng sammen den sidste dag i din menstruation så er du sandsynligvis ikke blevet gravid. Man bliver lettest gravid ca midt i perioden, hvis man har en regelmæssig menstruationscyklus som ofte er på ca 28 dage. Det betyder at du har lettest ved at blive gravid ca 14 dage efter menstruationens første dag. Og da I har været sammen på menstruationens sidste dag, er sandsynligheden for at du er blevet gravid derfor lille.

Nogen garantier er ...

Annonce

... der dog ikke og derfor er det godt at tage sine forholdsregler. Du kan derfor tale med lægen om hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at du også beskytter dig med p-piller og så skal du naturligvis også vide, at hvis kondomet springer en anden gang, så har du mulighed for at købe fortrydelsespiller på apoteket. Disse bør dog ikke bruges som præventionsmiddel, men kan bruges som en nødløsning hvis uheldet er ude.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Held og lykke fortsat og få bestilt en tid hos lægen :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor