Svar: Kravler som en abe
3. januar 2020
Alder:
13 mdr.
Kære mor til den lille guldklump
Hvor er det dejligt at jeres dreng er så godt igang motorisk og både kravler, rejser sig og er begyndt at tage de første skridt ud i verden på egen hånd. Super godt!
Nogle børn kravler skævt. De strækker ligesom det ene ben og bruger dette ben til at skubbe fra med.. og det kan godt ligne en abe eller ligne lidt rejehop... Hos de fleste børn, er det helt uden betydning - og jeg hæfter mig ved, at du fortæller, at din dreng godt kan kravle rigtigt. Han har faktisk kravlet helt normalt til at starte med, men foretrækker nu den skæve måde, fordi det måske opleves hurtigere for ham...
Du må gerne hjælpe ham med at få begge ben med sig, evt. manuelt gå ind og rette på hans stilling, når han kravler, eller du kan forsøge at kravle rundt på gulvet sammen med ham, for at han på den måde måske spejler sig i dig og det du gør - og igen vil gå tilbage til at kravle rigtigt. Men hvis han ikke vil det eller ikke gør det, så skal du ikke kæmpe med ham om det. Tag endelig ikke glæden ved bevægelse fra ham :)
Når det er vigtigt, at børn kravler i krydsmønster, altså bruger skiftevis højre ben og venstre arm og omvendt, så er det fordi barnet her bruger begge hjernehalvdele. De to hjernehalvdele træner derfor at arbejde sammen og det er vigtigt for senere at kunne regne, læse, skrive :) Når det så er sagt, så er der masser af børn, som helt springer kravlestadiet over og i stedet rejser sig op og går - og hvis det sker, så skal man blot sikre sig, at barnet lærer at kravle senere hen. Det er altså ikke sådan, at løbet er kørt, hvis barnet ikke gør det i den rigtige rækkefølge... :)
Da din dreng er begyndt at rejse sig og gå rundt, så prøv at lægge mærke til, hvordan han bruger sine ben her. Hvis han går fint rundt, støtter på begge ben og ikke her ligesom "hænger med højre ben", så lyder det umiddelbart ikke som om, at du skal være bekymret. Oplever du derimod, at han har problemer og også her finder løsninger, som virker lidt "alternative", når han bevæger sig rundt, rejser sig, sætter sig, så kan det være en god idé at få ham undersøgt at læge og/eller fysioterapeut. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der kan være en fysiologisk forklaring og er du i tvivl er det altid godt at få det undersøgt en ekstra gang :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske