Svar: Kravler som en abe

3. januar 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til den lille guldklump

Hvor er det dejligt at jeres dreng er så godt igang motorisk og både kravler, rejser sig og er begyndt at tage de første skridt ud i verden på egen hånd. Super godt!

Nogle børn kravler skævt. De strækker ligesom det ene ben og bruger dette ben til at skubbe fra med.. og det kan godt ligne en abe eller ligne lidt rejehop... Hos de fleste børn, er det helt uden betydning - og jeg hæfter mig ved, at du fortæller, at din dreng godt kan kravle rigtigt. Han har faktisk kravlet helt normalt til at starte med, men foretrækker nu den skæve måde, fordi det måske opleves hurtigere for ham...

Du må gerne hjælpe ham med at få begge ben med sig, evt. manuelt gå ind og rette på hans stilling, når han kravler, eller du kan forsøge at kravle rundt på gulvet sammen med ham, for at han på den måde måske spejler sig i dig og det du gør - og igen vil gå tilbage til at kravle rigtigt. Men hvis han ikke vil det eller ikke gør det, så skal du ikke kæmpe med ham om det. Tag endelig ikke glæden ved bevægelse fra ham :)

Når det er vigtigt, at børn kravler i krydsmønster, altså bruger skiftevis højre ben og venstre arm og omvendt, så er det fordi barnet her bruger ...

Annonce

... begge hjernehalvdele. De to hjernehalvdele træner derfor at arbejde sammen og det er vigtigt for senere at kunne regne, læse, skrive :) Når det så er sagt, så er der masser af børn, som helt springer kravlestadiet over og i stedet rejser sig op og går - og hvis det sker, så skal man blot sikre sig, at barnet lærer at kravle senere hen. Det er altså ikke sådan, at løbet er kørt, hvis barnet ikke gør det i den rigtige rækkefølge... :)

Da din dreng er begyndt at rejse sig og gå rundt, så prøv at lægge mærke til, hvordan han bruger sine ben her. Hvis han går fint rundt, støtter på begge ben og ikke her ligesom "hænger med højre ben", så lyder det umiddelbart ikke som om, at du skal være bekymret. Oplever du derimod, at han har problemer og også her finder løsninger, som virker lidt "alternative", når han bevæger sig rundt, rejser sig, sætter sig, så kan det være en god idé at få ham undersøgt at læge og/eller fysioterapeut. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der kan være en fysiologisk forklaring og er du i tvivl er det altid godt at få det undersøgt en ekstra gang :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!