Svar: Fra tudkop til almindelig kop/glas

20. maj 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål om overgangen fra tudkop til kop/glas :)

Jeg tror måske du har ret i, at I har ventet lidt for længe med at fjerne tuden fra koppen, og jeres datter er derfor tydeligt mere interesseret i at undersøge, hvordan koppen egentlig fungerer end hun er i at drikke... Og spørgsmålet er derfor, om I måske bliver nødt til at købe en ny kop til hende...

Hun må naturligvis gerne drikke af et glas, som I gør, hvis hun virker til at kunne håndtere dette. Hun behøver ikke en særlig kop eller en kop til børn, hvis et almindeligt drikkeglas fungerer.

De fleste børn har lettest ved at gå fra tudkop til en kop med to hanke, og de lærer hurtigt, når man siger "to hænder, brug to hænder skat" eller lignende, at de netop skal holde koppen i hankene og føre den til munden med begge hænder. Det giver lidt mere kontrol og sikrer, at størstedelen af vandet kommer i munden.

Det er straks lidt sværere, hvis der kun er en hank, fordi ...

Annonce

... koppen så hurtigt svinger, når de fører den til munden, og derved spilles let en stor del. Det kan være både frustrerende, men kan også gøre, at det så netop pludselig bliver interessant at undersøge, hvordan vand kan spilles, og derfor svinges koppen ekstra eller vendes på hovedet, så det pludselig bliver til en leg... Når det så er sagt, så er der naturligt også mange børn, som fint mestrer at drikke af en kop med en enkelt hank :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er der også mange børn, som drikker rigtig fint af et glas eller af en kop lavet af melamin eller feks. af silikone eller bambus. Der er de sidste år kommet nogle rigtig fine kopper på markedet, som både er miljøvenlige og som også passer til børnehænder i størrelsen.

Så.. jeg tænker altså, at I skal forsøge med en kop eller glas i stedet for den nuværende tudkop, så I fjerner fokus fra tudkoppens nye funktion og i stedet giver hende en ny kop/glas, som måske kan gøre, at hun så kan koncentrere sig lidt mere om at drikke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder