Svar: Overgang til stor seng

6. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære A´s mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at du har ladet din datter bibeholde tremmesengen, da hun tydeligt er glad og tryg ved den. Mange børn vil begynde at klatre ud over tremmerne, og når de gør det, er det en god idé at skifte til en åben seng, men hvis de ikke gør det, så er der ikke grund til at skifte, før pladsen begynder at blive et problem... :)

Nogen vælger at skifte tremmesengen ud med en juniorseng. Det er en større seng, som giver barnet ekstra plads, men som stadig ikke virker for stor. En juniorseng fås ofte med sengehest, der kan fungere som ekstra beskyttelse, hvis barnet sover meget uroligt. Den kan ofte bruges til barnet er ca. 6 år gammel, hvor man så kan skifte til en voksenseng i størrelse...

Hvis man først skifter tremmesengen ud i 3-4 års alderen, så vælger nogen at gå direkte over i en voksenseng eller en børneseng i voksenstørrelse - og springer således juniorsengen over. Der findes mange slags voksensenge. Nogen vælger at købe en karlekammerseng eller lignende, som er lavet på den måde, at madrassen ligger nede i en ramme, så kanten fungerer lidt som "sengehest" og derfor virker lidt mere sikker. Man kan også købe børnesenge i fuld størrelse, som f.eks. har skuffesystem under, det kan være praktisk til legetøj og andre ting - og gøre, at man ofte har glæde af sengen i mange år...

Køjesenge og lignende høje senge anbefales normalt først fra 6 års ...

Annonce

... alderen. De fleste børn vil ikke kunne kravle ud af en køjeseng om natten i søvne, men vil falde og kan slå sig voldsomt, fordi de ikke registrerer, hvor høj sengen egentlig er...

Så den seng I vælger bør være i gulvhøjde, og I må forsøge at vurdere ud fra hvor uroligt hun sover og hvor tryghedssøgende hun virker, hvorvidt hun vil have glæde af en juniorseng eller med det samme kan gå over i en seng i voksenstørrelse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan evt. tage hende med ud at kikke på forskellige senge og muligheder, for at få lidt idé om, hvad hun selv synes virker trygt og rart. Det kan også være en måde at tale med hende om, at hun snart skal have en ny seng, så hun på den måde forberedes lidt og også føler sig medinddraget - og dermed vil være mere tryg, glad og parat, når det er...

Når I skifter hendes seng, så vil det være rigtig godt, hvis alt omkring hende ellers er som det plejer at være - altså samme putteritual. Hun skal stadig have sin dyne, bamse, sin godnathistorie osv. eller hvad hun nu normalt har af ritualer - så det kun er sengen som er anderledes. Får hun læst historie giver en åben seng naturligt mulighed for, at I nu kan sidde på sengekanten og læse, så hun kan have fødderne på jeres skød eller lignende og på den måde mærke jer - hvilket vil gøre hende tryg på en anden måde, end når hun har "ligget bag tremmer".. :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.