Svar: Vask af gammel barnevogn

8. november 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Christina

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar :)

Det lyder som om, at I har arvet en fin gammel barnevogn, der har været passet rigtig godt på. Og umiddelbart lyder det som om, at I godt kan bruge denne vogn - men det kræver, at du kan få den vasket, så du sikrer, at den ikke er fyldt med husstøvmider - og efterfølgende skal du sikre, at den bliver tørret tilstrækkeligt godt igennem, så der ikke kommer skimmelsvamp.

Derudover skal du være opmærksom på materialet. Før i tiden blev det materiale, som man lavede barnevognskasserne af tilsat Phthalater. Dette materiale må ikke anvendes længere, da det er sundhedsskadeligt...

Det kræver normalt vask ved 60 grader, at få fjernet husstøvmider. Hvis du kan nå op på den temperatur i badekaret burde det således være ...

Annonce

... tilstrækkeligt til at slå husstøvmiderne ihjel. Det anbefales, at du vasker med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel (svanemærket), men du kan også med fordel bruge Rodalon. Det anbefales til desinfektion af blandt andet barnevogne.

Hvis du vælger at bruge Rodalon, så skal du være opmærksom på at du IKKE bør vaske barnevognen af i sæbe, før du vasker med Rodalon. Sæbe kan fjerne virkningen af Rodalon. Jeg ved desværre ikke, om temperaturen behøver være helt så høj, når man bruger Rodalon. Det er tænkeligt, at det ikke er nødvendigt...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til madras til vognen, vil det være rigtig godt, at du køber en ny. Den bør kunne gå i maskinen og bør også kunne vaskes ved 60 grader. Du bør også købe en ny dyne og ikke bruge den, der oprindeligt har været brugt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder