Svar: Større dyne?

26. juni 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Martina

Det anbefales at børn først omkring 1 års alderen skifter til en større dyne (juniordyne). Når det ikke anbefales tidligere, så er det af hensyn til vuggedød og risikoen for overophedning. En stor dyne, kan være svær for et lille barn at sparke af og flytte på, hvis barnet har brug for det ...

Nogle gange er man dog nødt til at se på det enkelte barn og se på barnets størrelse og barnets behov, samt barnets motoriske evner .. Nogle børn vejer jo 10 kg, når de er ½ år og er i den alder ligeså store som en 1 årig, nogle børn rejser sig og går når de er 10 måneder ... så man er nødt til at se på det enkelte barn for at vurdere, hvornår en større dyne er passende. Men de officielle retningslinjer lyder altså juniordyne fra 1 år :)

En kugledyne er et ...

Annonce

... hjælpemiddel til børn, der af forskellige årsager ikke kan finde ro og som har brug for hjælp til dette, når de skal sove. Kugledynen er fyldt med plastikkugler, som giver små punktvise tryk på kroppen når barnet bevæger sig. Hver gang man flytter lidt på sig under søvn, så triller kuglerne lidt og det giver en øget fornemmelse for kroppen og kroppens grænser. Det gør nogle børn mere trygge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Præmature børn, børn med ADHD, autisme, udviklingshæmmede børn osv. kan have glæde af en kugledyne. Det er et rigtig godt hjælpemiddel til nogle børn - det er dog dyrt at købe en dyne. Nogle kommuner har kugledyner, som man kan låne i en periode, ellers kan man leje en dyne, inden man så vurderer, om man evt. vil investere i det.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to