Svar: Større dyne?
26. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Martina
Det anbefales at børn først omkring 1 års alderen skifter til en større dyne (juniordyne). Når det ikke anbefales tidligere, så er det af hensyn til vuggedød og risikoen for overophedning. En stor dyne, kan være svær for et lille barn at sparke af og flytte på, hvis barnet har brug for det ...
Nogle gange er man dog nødt til at se på det enkelte barn og se på barnets størrelse og barnets behov, samt barnets motoriske evner .. Nogle børn vejer jo 10 kg, når de er ½ år og er i den alder ligeså store som en 1 årig, nogle børn rejser sig og går når de er 10 måneder ... så man er nødt til at se på det enkelte barn for at vurdere, hvornår en større dyne er passende. Men de officielle retningslinjer lyder altså juniordyne fra 1 år :)
En kugledyne er et hjælpemiddel til børn, der af forskellige årsager ikke kan finde ro og som har brug for hjælp til dette, når de skal sove. Kugledynen er fyldt med plastikkugler, som giver små punktvise tryk på kroppen når barnet bevæger sig. Hver gang man flytter lidt på sig under søvn, så triller kuglerne lidt og det giver en øget fornemmelse for kroppen og kroppens grænser. Det gør nogle børn mere trygge.
Præmature børn, børn med ADHD, autisme, udviklingshæmmede børn osv. kan have glæde af en kugledyne. Det er et rigtig godt hjælpemiddel til nogle børn - det er dog dyrt at købe en dyne. Nogle kommuner har kugledyner, som man kan låne i en periode, ellers kan man leje en dyne, inden man så vurderer, om man evt. vil investere i det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske