Svar: Sengestørrelse
26. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære D
Størrelsen på jeres tremmeseng lyder som en gennemsnitlig seng til børn og de fleste børn behøver ikke en større seng før de er omkring 2½ år. Her kan man så skifte til en juniorseng, som måler ca 75 x 150 cm.
At juniordynen virker stor i tremmesengen er helt normalt, og for at give jeres dreng lidt mere fysisk ro, så kan I forsøge netop at putte ham med juniordynen. I kan f.eks. bukke den rundt om hans ben, så han ligger med fødderne på den eller I kan forsøge at bukke den rundt om madrassen i fodenden, så den ligger lidt mere fast og ikke så let sparkes af. Netop det at han mærker den lidt større dyne omkring sig, kan være med til at give lidt mere ro.
Han har naturligt en stor fysisk uro i kroppen, fordi han motorisk er rigtig godt igang. Han kravler, rejser sig og begynder så småt at gå rundt og derfor har han svært ved at ligge stille og lade roen kommer over sig, når han først skal sove. Han skal have lov til at finde en stilling, som er rar for ham at ligge i og det er helt okay, at han bruger lidt tid på at tumle rundt, før han kan falde i søvn.
Nogle børn søger derfor også naturligt op mod sengegavl eller ud mod sengens sider, fordi det at mærke sengen, gør at de finder ro. Dette taler jo også for at man ikke skal skifte til en større seng ...
Nogle børn kan faktisk også i denne alder have glæde af en sengerand, fordi den skærmer dem og hjælper dem til ro og i hvert fald sikrer, at de ikke banker hovedet ind i tremmerne, når de tumler rundt ...
Håber mine tanker kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske