Svar: Sengestørrelse

26. januar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære D

Størrelsen på jeres tremmeseng lyder som en gennemsnitlig seng til børn og de fleste børn behøver ikke en større seng før de er omkring 2½ år. Her kan man så skifte til en juniorseng, som måler ca 75 x 150 cm.

At juniordynen virker stor i tremmesengen er helt normalt, og for at give jeres dreng lidt mere fysisk ro, så kan I forsøge netop at putte ham med juniordynen. I kan f.eks. bukke den rundt om hans ben, så han ligger med fødderne på den eller I kan forsøge at bukke den rundt om madrassen i fodenden, så den ligger lidt mere fast og ikke så let sparkes af. Netop det at han mærker den lidt større dyne omkring sig, kan være med til at give lidt mere ro.

Han har naturligt en stor fysisk uro i kroppen, fordi han motorisk er rigtig godt igang. Han kravler, ...

Annonce

... rejser sig og begynder så småt at gå rundt og derfor har han svært ved at ligge stille og lade roen kommer over sig, når han først skal sove. Han skal have lov til at finde en stilling, som er rar for ham at ligge i og det er helt okay, at han bruger lidt tid på at tumle rundt, før han kan falde i søvn.

Nogle børn søger derfor også naturligt op mod sengegavl eller ud mod sengens sider, fordi det at mærke sengen, gør at de finder ro. Dette taler jo også for at man ikke skal skifte til en større seng ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn kan faktisk også i denne alder have glæde af en sengerand, fordi den skærmer dem og hjælper dem til ro og i hvert fald sikrer, at de ikke banker hovedet ind i tremmerne, når de tumler rundt ...

Håber mine tanker kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder