Svar: Rysteture i kroppen

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M.

Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og jeg beklager den længere svartid, der er i øjeblikket, der kommer rigtig mange spørgsmål :)

Det lyder for mig som om, at jeres datter har lavt blodsukker. Det der også kaldes hypoglykæmi, og symptomerne på dette kan netop være rysten (du kan mærke, at hendes hænder ryster, ligesom hun selv kan mærke, at hun ryster). Hun vil også kunne fornemme en indre uro, ligesom hun vil være sulten, og jeres datter spiser jo rigtig meget, når hun vågner om morgenen. Ofte vil man også se, at barnet sveder, hun kan have et sløret syn, virke bleg, have en hurtig puls og hjertebanken. Det forsvinder normalt meget hurtigt efter at have fået noget at spise.

Det er vigtigt, at I giver jeres datter et godnatmåltid. Det skal være noget, som giver mæthed, og som stabiliserer blodsukkeret over nogle timer, så det kan være f.eks. en portion havregryn med mælk, lidt grød, et stykke rugbrød med banan eller en klapsammen mad med en frikadelle eller lignende rest fra aftensmaden.

Det vil også være rigtig godt, at I giver hende lidt grove snacks ved sengekanten, som hun kan tage om natten, hvis hun vågner og oplever, at hun ryster og har det lidt skidt. ...

Annonce

... Det kan igen være lidt groft brød - klapsammenrugbrød eller måske lidt knækbrød eller en grovbolle. Hun må også gerne have et glas juice eller saftevand stående. Det kan også være en idé med lidt druesukkertabletter, som hun kan sutte/spise... det kan du også prøve at give hende om morgenen, når hun vågner, og før hun står op, for at se om det hjælper.

Man kan godt have lavt blodsukker uden at have sukkersyge (diabetes), men der kan godt være en sammenhæng - og det synes jeg, I skal have med i jeres tanker. Jeg tænker også, at det vil være relevant, at I kontakter jeres læge igen, for det er naturligt vigtigt at udelukke sukkersyge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres datter har sukkersyge, så vil hun sandsynligvis virke meget tørstig, og hun kan også virke sulten. Hun kan have problemer med at holde sin vægt, og hun vil sove uroligt, kunne virke meget træt og også sløv, ligesom hun også let kan blive irritabel... Tegn på sukkersyge kan også være, at hun tisser meget og hyppigt..

Så det er rigtig godt du skriver, for det er ikke nogle symptomer, som man bare skal lade være med at reagere på - derfor synes jeg, at I skal kontakte jeres læge igen, og jeg håber, at du her er hjulpet lidt videre på vej :)

Rigtig god bedring med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.