Svar: Tynd afføring 9 uger

9. august 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Man kan sige at modermælken bliver lavet af den mad du spiser. I princippet skal en ammende kvinde ikke holde sig til specielle madvarer, men kan spise lidt af det hele. Spiser man pludselig noget, som er uvandt for barnet, så kan barnet reagere ved at få mavekneb og grønlig tynd afføring.

Hvis man har mistanke om at en spciel fødevare påvirker barnet mave, så kan man forsøge at undgå dette i 1-2 uger og så spise det igen, for at se om samme reaktion kommer. Man kan godt vænne sit barns mave til lidt af hvert, hvis bare man sørger for kun at spise små mængder af gangen. Princippet er derfor at spise som man plejer, lidt af det hele men ikke store mængder.

Nogle af de fødevarer som barnet kan reagere på er f.eks. løg, chokolade, kål og kaffe. Drikker du kaffe dagligt kunne du derfor forsøge at undvære dette i en periode eller skrue lidt ned for indtaget. På samme måde er der jo ...

Annonce

... kvinder som kan 'kværne' en hel plade Marabou og her kan det så anbefales at man begynder med 2 stykker, øger til 4 næste dag, se på barnets mave/reaktion og langsomt øger til den ønskede mængde, så barnets lille mave får mulighed for at følge med.

Lugten af ymer, lyder ikke farlig. Jeg tænker dog på om din søn måske har fået trøske/svamp i munden. Kan du se om der er nogle hvide belægninger på tungen og ganen, og har han rødme og knopper forneden. Hvis han har det, så er det vigtigt at I begge bliver behandlet, du på brystet og han i munden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Noget helt andet er at han måske bare optager så meget af din mælk, at der kun er noget tyndt tilbage. Især nu hvor det er så varmt, kan små børns afføring godt ændre sig.

Hvis din søn i øvrigt er upåvirket af det, så ville jeg også se tiden an. Fortsætter du med at være urolig, så må du kontakte lægen igen.

Ønsker dig rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.