Svar: Søvnproblemer hos 2,5 årig

22. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til snart to

Tak for dit brev og stort tillykke med at I venter en lillebror - og velkommen til :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter nu. Netop i 2-2.5 års alderen begynder mange børn at have lidt svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom de kan have svært ved at sove sammenhængende og også kan vågne med gråd om natten.

Mange børn vil i denne alder kunne være bange for mørke. Hvorfor det kan være en god idé med en natlampe, som kan udsende beroligende belysning, der gør jeres datter tryg og som samtidig gør, at hun kan orientere sig, når og hvis hun vågner om natten.

Børn i denne alder vil ofte også protestere højlydt over en lukket dør – der skal være åbent ind til værelset, så der kommer lys ind i rummet, og så barnet kan høre, at mor og far er i stuen. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst nu, og er derfor meget opmærksom på, at når hun er lagt i seng, så sidder I og hygger uden hende. Og det protesterer hun imod. Hun vil naturligt gerne være en del af det hyggelige der foregår om aftenen, og derfor kan hun godt hige efter jeres opmærksomhed, når hun skal overgive sig til søvnen.

I denne alder vil børn ofte også begynde at kravle ud af deres tremmeseng, og det er netop ofte tegn på, at der er behov for en mere åben seng. Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at hun pludselig bevæger sig ind og ud - præcis, som I også er opmærksomme på :)

Og så er der heller ikke tvivl om, at det spiller ind, at du nu er gravid. Det at lillebror ligger i maven gør naturligt, at jeres hverdag har ændret sig lidt. Du løfter hende ikke op og bærer hende ikke længere så meget som før, du kræver måske lidt mere selvhjulpenhed af hende, hun skal selv finde sine sko, selv gå osv. Det er helt naturligt for hendes alder, men hun kan godt mærke denne forandring. Hun mærker samtidig stor opmærksomhed på din mave, I snakker om lillebror og babyen, som kommer. Gæster I får på besøg taler om din mave, rør måske ved din mave. Babytøj findes frem osv. og alt sammen naturligt, men igen en forandring som hun fornemmer og godt kan reagere på.

Hun mærker, at noget ændrer sig, men hun forstår ikke helt hvad det er - og derfor kan hun godt blive ekstra klyngende, have ekstra behov for nærhed og tæt kontakt osv. Hun kan godt få tendens til at bryde lettere sammen, der skal ikke så meget til, før filmen knækker for hende. Hun kan godt have ekstra behov for jeres knus og kram i løbet af dagen, og især også, når hun skal slippe dagen og alle oplevelserne og lægge sig til at sove. Det er svært for hende - og derfor higer hun ekstra efter jer.

Det er dog ikke nogen god idé at putteritualet varer 2 timer. og for at ændre på dette, så er I nødt til at se på hele dagens rytme. Det er vigtigt, at I starter dagen til samme tid hver dag uanset hvornår hun er faldt i søvn om aftenen. Og det er vigtigt, at hun puttes til middagslur hver dag og at middagsluren på samme måde ligger til samme tid og også har en fast varighed. Jo mere ens hendes dagsrytme er, jo mere tilpasses hendes indre ur og jo mere vil I kunne regne med et fast puttetidspunkt - og jo mere parat til at sove vil hun naturligt være, når I putter hende.

I skal regne med, at hun måske har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet, og dette kan ofte passe med f.eks. 10-10.5 times nattesøvn og 2-2.5 times middagslur. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen kl 07, så kan hun sove middagslur mellem 12-14.14.30 og så vil det være rigtig fint, at hun puttes om aftenen kl 20.30-21... Putter I hende allerede kl 19.30, så vil hun derfor ikke være parat til at sove... Derfor skal I se lidt på tidspunkterne og hele dagens rytme og ud fra dette forsøge at beregne hendes behov og dermed puttetidspunkt om aftenen :)

Samtidig er det en god idé ikke at putte hende før I ved, at hun normalt falder i søvn. Det betyder, at hvis hun f.eks. ikke sover før kl 21, så skal I ikke putte hende før dette tidspunkt. Hvis I putter hende 1-2 timer før, så lærer hun at hendes putteritual består af et ...

Annonce

... meget langt ritual, hvor I forsøger at gå til og fra, hun græder og protesterer, I skal sidde der og hun holder sig hele tiden vågen for at holde øje med, om I nu går osv. Hun er nødt til at blive puttet så sent, at hun med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Og samtidig skal dagsrytmen holdes.

Det vil være en god idé, hvis I en periode indfører et bad om aftenen, frotterer hende godt med håndklædet, smører med lidt creme osv. og via lidt massage hjælper hende til at slappe af i kroppen. Efter badet, som bør ligge ca. en time før putning, skal hun tilbydes et godnatmåltid. Det kan være en portion havregryn med lidt letmælk, eller det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en klapsammenrugbrød serveret sammen med en gnave frikadelle og et glas mælk til. Så får hun børstet tænder, og så bliver hun puttet. Hun ligger i sin seng og I sætter jer ved siden af og læser godnathistorie, taler om dagen, synger måske en sang. Hun putter med en bamse, slaskedukke/kludedukke eller lignende.

Både bad og godnatmåltid vil være med til at hjælpe hende med at finde bedre ro, når hun skal sove og gøre hende lidt mere parat til at sove, når hun puttes. Samtidig er det med til at jeres puttetidspunkt lige nu naturligt vil komme til at ligge lidt senere, hvis hun skal have bad, massage og godnatmåltid inden :)

Hvis hun begynder at kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter, og putningen foregår langt mere roligt end nu, så vil det højst sandsynligt have god effekt på hendes nattesøvn. Måden hun falder i søvn på, kan sagtens være med til at gøre at hendes opvågninger om natten bliver mindre, og hun igen vil kunne begynde at sove mere igennem.

Det er en god idé at holde fast i, at hun fortsat puttes i egen seng om aftenen. Det er vigtigt, at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover - og at hun også vågner op i egen seng på eget værelse. Hvis hun puttes i jeres seng, og I efterfølgende bærer hende ind i egen seng, så vil det være utrygt for hende at vågne op. Samtidig kommer lillebror jo snart til verden, så det vil være godt at storesøster har lært igen at sove i egen seng til den tid. Så start med at putte hende i egen seng om aftenen og hold fast i, at hun godt kan sove her.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prioriter tid ved sengekanten om aftenen. Put hende med bamse, kludedukke, godnatlæsning, godnatsang osv. og bliv hos hende, hvis det gør, at hun så er i stand til at overgive sig til søvnen på en tryg måde. Netop fordi hun er mere parat til at sove, når hun puttes :)

I kan enten sidde på en stol ved siden af hendes seng, eller I kan - som I har overvejet - købe en mere åben seng, hvor I kan sidde på sengekanten, så hun kan mærke jer lidt tættere på. En juniorseng måler ofte 70x140 cm eller 80x160 cm, og de er ofte lavet sådan, at sengehesten fylder halvdelen af sengen, så I f.eks. kan sidde ved fodenden eller blot på en stol ved siden af sengen. Hvis sengen er 140-160 cm i længden kan den ofte sagtens bruges til barnet er 6-8 år gammel, og til den tid vil de ofte gerne have en ny og fuldvoksen seng :)

Jeg synes ikke, at I skal skabe en masse ændringer lige nu, hvor I er på vej på ferie. Det bedste I kan gøre er at forsøge at holde nogenlunde fast i dagsrytmen, selvom I holder ferie, og de vante rutiner er anderledes. Så.. selvom det kan være dejligt at sove længe om morgenen, så væk jeres datter, så dagen starter til samme tid hver dag. Hold fast i hendes middagslur og forsøg så at skabe nogle rutiner omkring putningen om aftenen, som kan fungere både nu, hvor I har ferie, men også når I er hjemme fra ferie igen.

I skal nok regne med, at I skal bruge nogle uger (læs måske 5-6 uger) på at få hendes indre ur kørt ind i en rytme, hvor hun af sig selv begynder at føle træthed og føle sig parat til at komme i seng om aftenen, når I putter hende. Da lillebror kommer om ca. 2 måneder, er det derfor en god idé at gå igang med rutinerne allerede nu :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat og rigtig god ferie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre