Søvnproblemer hos 2,5 årig

22. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Søvnproblemer hos 2,5 årig

Kære Helen.

Vi har en dejlig datter på 2 år og 4 måneder og venter en lillebror om 2 måneder. De seneste 4-6 uger har der været store problemer med min datter søvn, både at falde i søvn og særligt at sove igennem.

Min datter havde som spæd problemer med luft i maven og var svær at få til at sove om aftenen, da hun er flaskebarn. Dog er hun kommet fint ud over det og spiser normalt og kan sagtens sove fra prutter mm. Hun har sovet igennem det meste af natten fra ca 6 måneder frem til nu.

For ca 6 uger siden havde min datter hoste, der vækkede hende om natten og varede ved i 14 dage. Samtidig fandt hun ud af at hun kan kravle over tremmesengen, og vi måtte tage den ene side af således at hun nu sover i sin tremmeseng med sengerand og en ‘sengehest’ så hun ikke falder ud. Altså er hun endnu ikke i juniorseng.

Desuden vågner hun med skrig flere gange om natten og løber ind på soveværelset og vækker os begge 5-6 gange hver nat. Så der er to problemstillinger, jeg søger råd til:

1. Hun har altid været svært at putte, men nu er vi oppe på næsten to timer og det dræner virkelig meget. Hun falder i søvn i egen seng, men vi skal være i rummet og hvis vi forsøger at forlade det, bliver hun utroligt ked af det og græder. Vi har ellers kunnet det ...

Annonce

... før og forsøger at trække os og forlade rummet af flere gange, se ind til hende og få hende til at lægge sig igen og så gå igen. Men det er langt sværere denne gang. Kan vi optimere denne proces.

2. Sove igennem. Sov tidligere nævnt har hun før sovet igennem, men nu vågner hun med skrig mange gange om natten og det kræver at vi er i rummet for at få hende til at falde i søvn igen. Og hvis vi forsøger at gå for tidligt, vågner hun igen og vi starter forfra. Det tager ofte 30-60 min pr gang og så vågner hun igen efter en time. Vi har måttet overgive os nogle dage og tage hende ind i vores seng (vi sover adskilt for siden for at den ene kan få noget søvn) og der går det lettere. Hun sover fint, men der kommer stadig udbrud og hun søger os og falder straks til ro, når hun finder os. Men også dette vækker os og vi vil gerne have hende ud af vores seng. Kan vi gøre noget for at få hende til at sove igennem?

Vi overvejer at købe en juniorseng, men skal på ferie om en uge, så skal hun først have den efter ferien? Og hvilken størrelse er optimal?

Vi frygtet særligt for nattesøvnen med en lille ny på vej om 2 måneder, hvor ingen af os så kan få en god nats søvn. Hvad gør vi? Og hvad er tidshorisonten for sådan noget her?

Med venlig hilsen
mor til snart to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!