Brev:
Søvnproblemer hos 2,5 årig
22. juni 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Søvnproblemer hos 2,5 årig
Kære Helen.
Vi har en dejlig datter på 2 år og 4 måneder og venter en lillebror om 2 måneder. De seneste 4-6 uger har der været store problemer med min datter søvn, både at falde i søvn og særligt at sove igennem.
Min datter havde som spæd problemer med luft i maven og var svær at få til at sove om aftenen, da hun er flaskebarn. Dog er hun kommet fint ud over det og spiser normalt og kan sagtens sove fra prutter mm. Hun har sovet igennem det meste af natten fra ca 6 måneder frem til nu.
For ca 6 uger siden havde min datter hoste, der vækkede hende om natten og varede ved i 14 dage. Samtidig fandt hun ud af at hun kan kravle over tremmesengen, og vi måtte tage den ene side af således at hun nu sover i sin tremmeseng med sengerand og en ‘sengehest’ så hun ikke falder ud. Altså er hun endnu ikke i juniorseng.
Desuden vågner hun med skrig flere gange om natten og løber ind på soveværelset og vækker os begge 5-6 gange hver nat. Så der er to problemstillinger, jeg søger råd til:
1. Hun har altid været svært at putte, men nu er vi oppe på næsten to timer og det dræner virkelig meget. Hun falder i søvn i egen seng, men vi skal være i rummet og hvis vi forsøger at forlade det, bliver hun utroligt ked af det og græder. Vi har ellers kunnet det før og forsøger at trække os og forlade rummet af flere gange, se ind til hende og få hende til at lægge sig igen og så gå igen. Men det er langt sværere denne gang. Kan vi optimere denne proces.
2. Sove igennem. Sov tidligere nævnt har hun før sovet igennem, men nu vågner hun med skrig mange gange om natten og det kræver at vi er i rummet for at få hende til at falde i søvn igen. Og hvis vi forsøger at gå for tidligt, vågner hun igen og vi starter forfra. Det tager ofte 30-60 min pr gang og så vågner hun igen efter en time. Vi har måttet overgive os nogle dage og tage hende ind i vores seng (vi sover adskilt for siden for at den ene kan få noget søvn) og der går det lettere. Hun sover fint, men der kommer stadig udbrud og hun søger os og falder straks til ro, når hun finder os. Men også dette vækker os og vi vil gerne have hende ud af vores seng. Kan vi gøre noget for at få hende til at sove igennem?
Vi overvejer at købe en juniorseng, men skal på ferie om en uge, så skal hun først have den efter ferien? Og hvilken størrelse er optimal?
Vi frygtet særligt for nattesøvnen med en lille ny på vej om 2 måneder, hvor ingen af os så kan få en god nats søvn. Hvad gør vi? Og hvad er tidshorisonten for sådan noget her?
Med venlig hilsen
mor til snart to