Hjælp til grænser

22. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Hjælp til grænser

Hej Helen,

Så er jeg her igen - stadig i fuld gang med at "nyde" selvstændighedsalderen.

Min kæreste og jeg er uenige om, hvad der er den rigtige tilgang til opdrage vores søn på 2,5 år. Jeg tror på, at det er vigtigt at give ham valg vi kan acceptere (fx.: hvilke af disse to par bukser vil du have på?) og min kæreste tror på, at fordi der sker så meget i hans udvikling ligenu, er det bedre at vi sætter endnu mere faste rammer end (jeg synes) vi allerede gør. ("Du skal have de her bukser på." "Nej, ikke de bukser!!!" "Jo!")

Min kærestes metode gør påklædningen til en daglig fysisk kamp, og jeg kan ikke rigtigt sige, at min løsning er bedre. Det gør til tider påklædningen nemmere, men til gengæld har vi også et barn som (synes vi) SLET ikke hører efter hvad vi siger. Forleden løb han direkte ud på vejen, for at komme over til en gynge, selvom vi råbte stop.

Spisetid kan også være ...

Annonce

... svær, synes jeg. Jeg har altid frygtet at få det barn, man ikke kan tage med i byen, fordi de løber rundt, er kræsne og bare slet ikke kan rumme at gøre hvad vi andre gør. Men selvom vi inddrager ham i madlavningen, han skal hjælpe med at dække bord (hvor stor en kamp skal det i øvrigt være? Nogle dage gør han det uden brok, andre gange må jeg slæbe ham hen til skuffen efter en tallerken og tilbage til bordet) og vi spiser sammen som familie, så sidder han i ca. 2 minutter, erklærer at han ikke kan lide det og kravler ned.

Når vi så er færdige med at spise, tager vi hans tallerken med ned til sofabordet, hvor han gladeligt går til og fra og spiser, mens han leger eller ser fjernsyn.
Men hvordan får vi ham til at blive siddende og spise ved bordet i stedet?

Alt i alt føler vi os lidt tromlet herhjemme, hvilket jo lyder skørt, og jeg vil gøre alt for ikke at råbe eller skælde ud.

Hilsen Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor