Brev:
Hjælp til grænser
22. juni 2021
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hjælp til grænser
Hej Helen,
Så er jeg her igen - stadig i fuld gang med at "nyde" selvstændighedsalderen.
Min kæreste og jeg er uenige om, hvad der er den rigtige tilgang til opdrage vores søn på 2,5 år. Jeg tror på, at det er vigtigt at give ham valg vi kan acceptere (fx.: hvilke af disse to par bukser vil du have på?) og min kæreste tror på, at fordi der sker så meget i hans udvikling ligenu, er det bedre at vi sætter endnu mere faste rammer end (jeg synes) vi allerede gør. ("Du skal have de her bukser på." "Nej, ikke de bukser!!!" "Jo!")
Min kærestes metode gør påklædningen til en daglig fysisk kamp, og jeg kan ikke rigtigt sige, at min løsning er bedre. Det gør til tider påklædningen nemmere, men til gengæld har vi også et barn som (synes vi) SLET ikke hører efter hvad vi siger. Forleden løb han direkte ud på vejen, for at komme over til en gynge, selvom vi råbte stop.
Spisetid kan også være svær, synes jeg. Jeg har altid frygtet at få det barn, man ikke kan tage med i byen, fordi de løber rundt, er kræsne og bare slet ikke kan rumme at gøre hvad vi andre gør. Men selvom vi inddrager ham i madlavningen, han skal hjælpe med at dække bord (hvor stor en kamp skal det i øvrigt være? Nogle dage gør han det uden brok, andre gange må jeg slæbe ham hen til skuffen efter en tallerken og tilbage til bordet) og vi spiser sammen som familie, så sidder han i ca. 2 minutter, erklærer at han ikke kan lide det og kravler ned.
Når vi så er færdige med at spise, tager vi hans tallerken med ned til sofabordet, hvor han gladeligt går til og fra og spiser, mens han leger eller ser fjernsyn.
Men hvordan får vi ham til at blive siddende og spise ved bordet i stedet?
Alt i alt føler vi os lidt tromlet herhjemme, hvilket jo lyder skørt, og jeg vil gøre alt for ikke at råbe eller skælde ud.
Hilsen Pernille