Svar: Pottetræning - hvornår

9. december 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at Lasse er begyndt at gå ud på badeværelset og forsøger at tisse.. Jeg tænker dog, at det er fordi han efterligner far, eller det han ser, at I gør, mere end det handler om, at han er parat til at træne renlighed eller klar til at smide bleen :)

Aldersmæssigt ligger han også der, hvor han helt naturligt begynder at skelne mellem sig selv og sin omverden, og han er naturligt igang med at undersøge verden og også igang med at undersøge sig selv. Ligesom han kan synes, det er spændende at undersøge, hvordan maden ser ud, når den er tygget igennem - og derfor tager mad ud af munden igen og igen, når han spiser - så vil han naturligt også kunne finde det interessant, når han tisser eller har afføring - uden at det er tegn på renlighed.

Der findes børn, som i en alder af ca. 18-24 måneder godt kan finde ud af det med renlighed, og hvis man støtter, guider og er omkring dem og hjælper dem rigtig meget og hele tiden er opmærksom på deres signaler, så kan det nogle gange godt lykkes... MEN, de fleste børn vil ikke være klar, før de er 2.5-3 år gamle. Det handler både om, at barnet skal kunne mærke tisse- og afføringstrang, barnet skal kunne holde sig og kontrollere sin vandladning og afføring, barnet skal også kunne give slip og f.eks. lade vandet, når det så sidder på potte eller toilet - det er ren biologi, som kræve fysisk modenhed, samtidig med, at barnet så også skal være mentalt parat og have lyst til at samarbejde omkring det :)

Et godt tegn på, at din dreng er ved at være klar er, at han skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Du kan derfor ...

Annonce

... prøve at skifte hans ble med 3 timers mellemrum for at få lidt fornemmelse for, om bleen faktisk er tør. Derudover siger man, at renlighed har tre faser: I første faser kommer han og siger, at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. I næste fase siger han "nu tisser jeg", og er således opmærksom på, at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.

Jeg synes, du skal lade ham tisse på potte, hvis han virker interesseret i det. Der sker intet ved at lade ham forsøge sig. En potte vil være bedst, fordi han stadig er så lille, og det skal lige nu ses lidt mere som leg og hygge end rigtig renlighedstræning. Brug potten, når han alligevel har tøjet af og skal i bad, eller hvis han går ud på toilettet og viser tegn på, at han måske skal tisse, så bed ham om at prøve potten. Og kommer der noget, så er det fint, kommer der ikke noget, så er det også rigtig fint. Det er vigtigt, at han oplever det som noget helt naturligt og trygt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men han er sandsynligvis for lille til rigtigt at træne - og når I begynder, så vil det være rigtig godt, at han sidder ned. Selvom far står op og jeres dreng, når han bliver ældre, gerne vil stå op og tisse, så er det godt, hvis han starter med at sidde ned. Han tømmer sin blære bedre, når han sidder, og det er vigtigt for ikke at få problemer med f.eks. urinvejsinfektioner.

Da han kun er 15 måneder tænker jeg, at du skal se tiden lidt an. Det vil være helt okay, at han undersøger, leger, afprøver potten. Måske vil han til sommer være klar til at prøve at gå uden ble udenfor, og I kan så se, hvad tiden bringer...:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer