Svar: Frysemad - 7 mdr.

11. januar 2021

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Du må gerne bruge frosne grøntsager og frugter, når du laver mos til din dreng - og derefter fryse det ned i mindre portioner. Du kan på den måde variere hans indtag lidt ekstra - en pose frosne rodfrugter kan f.eks. indeholde gulerødder, pastinak, selleri og jordskokker, og på den måde får han måske mere variation, end han ellers ville få :)

Derudover så er frosne grøntsager sunde grøntsager. Grøntsagerne fryses meget hurtigt efter høstning, og det sikrer, at mange af vitaminerne bevares. Man kan sige, at frysning af grøntsager forsinker nedbrydningen af deres næringsværdi, og visse undersøgelser viser, at frosne grøntsager ofte er mere vitaminrige end friske grøntsager. F.eks. indeholder frosne bønner dobbelt så meget C-vitamin som friske bønner, der har været opbevaret i 2 dage.

Så selvom der naturligt vil ske et tab af vitaminer og mineraler, når man bruger frosne grøntsager, laver en ret, fryser retten ned og tør den op ...

Annonce

... igen, så er tabet ikke ret stort, og din dreng vil få en større variation af fødevarer, hvis du i hverdagen varierer mellem friske og frosne grøntsager.

Det er en god idé, at du, nu hvor din dreng er 7 måneder, forsøger at tage mere og mere udgangspunkt i din egen mad, så han vænnes til at spise det samme som dig, vænnes til at spise mere og mere familiemad. Det giver også mere variation i hverdagen, hvis udgangspunktet er jeres mad, og han ikke får samme type mos hver aften :) Samtidig er det vigtigt, at hans mad nu indeholder forskellige former for kød og fisk, at han tilbydes flere og flere slags grøntager, og at hans mad får mere og mere smag, samt mere og mere bid. Så tag også udgangspunkt i den mad, som I voksne spiser :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vil anbefale dig meget "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvordan det skal gives og hvornår han må få det :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019 :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine