Svar: Frysemad - 7 mdr.
11. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Du må gerne bruge frosne grøntsager og frugter, når du laver mos til din dreng - og derefter fryse det ned i mindre portioner. Du kan på den måde variere hans indtag lidt ekstra - en pose frosne rodfrugter kan f.eks. indeholde gulerødder, pastinak, selleri og jordskokker, og på den måde får han måske mere variation, end han ellers ville få :)
Derudover så er frosne grøntsager sunde grøntsager. Grøntsagerne fryses meget hurtigt efter høstning, og det sikrer, at mange af vitaminerne bevares. Man kan sige, at frysning af grøntsager forsinker nedbrydningen af deres næringsværdi, og visse undersøgelser viser, at frosne grøntsager ofte er mere vitaminrige end friske grøntsager. F.eks. indeholder frosne bønner dobbelt så meget C-vitamin som friske bønner, der har været opbevaret i 2 dage.
Så selvom der naturligt vil ske et tab af vitaminer og mineraler, når man bruger frosne grøntsager, laver en ret, fryser retten ned og tør den op igen, så er tabet ikke ret stort, og din dreng vil få en større variation af fødevarer, hvis du i hverdagen varierer mellem friske og frosne grøntsager.
Det er en god idé, at du, nu hvor din dreng er 7 måneder, forsøger at tage mere og mere udgangspunkt i din egen mad, så han vænnes til at spise det samme som dig, vænnes til at spise mere og mere familiemad. Det giver også mere variation i hverdagen, hvis udgangspunktet er jeres mad, og han ikke får samme type mos hver aften :) Samtidig er det vigtigt, at hans mad nu indeholder forskellige former for kød og fisk, at han tilbydes flere og flere slags grøntager, og at hans mad får mere og mere smag, samt mere og mere bid. Så tag også udgangspunkt i den mad, som I voksne spiser :)
Jeg vil anbefale dig meget "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvordan det skal gives og hvornår han må få det :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019 :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske