Brev:
Puttetid - 1 mdr.
11. januar 2021
Alder:
1 mdr.
Puttetid - 1 mdr.
Hej Helen,
Endnu engang tak for gode råd og vejledning :-) Det er en suveræn hjælp.
Vi kunne godt tænke os lidt gode råd omkring putning og sovetider dagen igennem samt tigerspring.
Vores datter er nu snart 5 uger og har taget 1200 gram på siden fødslen, så hun spiser godt (flaske) :-)
Lige for tiden er hun meget pylret, sover kun små lure hele dagen igennem (også natten) og spiser som aldrig før og vi mistænker lidt at det er 1. tigerspring, men passer det med tiden, da hun jo ikke er helt 5 uger endnu? Jeg mindes at have læst at tigerspring er 5 uger fra termin, men vores datter blev født 6 dage før termin (termin var 17 december - blev født 11 december 4:24)
Vi er derudover også lidt i tvivl om vi ligger hende i seng for tidligt til natten?
En dag ser sådan her ud i grove træk:
7-8: Vi står op her. Ofte sover hun 30 min. mere efter hun lige har fået en flaske.
9-10: Hun bliver lagt til første lur i barnevognen her - nogle gange bliver den først 11-12 før denne lur, da hun simpelthen ikke er træt. Vi bruger tiden på at ligge lidt på legetæppe, pludre, spise, øjenkontakt osv. indtil hun viser tegn på at hun er træt (gaber, gnider sig i øjnene, klynker lidt). Hun sover aldrig særlig længe lige her - og slet ikke for tiden.
Hvis hun får 1. lur omkring kl. 9, så er der endnu en lur omkring 11 til 13. Hvis den først bliver 11-12, så springes denne over.
13-15: Afhængig af “første” lur, så bliver hun lagt 2. gang her - også i barnevogn. Sover altid 2-3 timer på dette tidspunkt.
18.30-19: Her får hun nattøj på og engang imellem et bad, når det er tid og så bliver hun lagt i seng.
Det er her vi er i tvivl om det er for tidligt at ligge hende i seng, men hun i stedet også skal tage denne lur i barnevogn eller i babynest på sofaen i stuen med os? Hun plejer at vågne omkring 20.30-21.
21.30-22: Vi “leger” at det er nat og hun får en flaske i stilhed uden lys og larm. Er det bedre at vi først ligger hende til natten her og giver nattøj på osv?
Vi ved godt at der endnu ikke er nogen rytme for hende, men vi er meget i tvivl om vi “leger” nat en lur for tidligt?
Jeg synes at kunne læse mig frem til på diverse forummer på nettet at mange andre først ligger for natten omkring 21-22 og så jo ældre barnet bliver - så rykkes sengetid frem jo mere rytme der bliver om dagen på lurene.
Hvad mener du?
På forhånd tak,
Hilsen os