Svar: MME 2, grød eller vælling?

4. maj 2009

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tine

Jeg kan godt forstå du er forvirret, det kan også være en jungle at finde rundt i de forskellige produkter og vide, hvad man skal give hvornår.

Jeg skal prøve at give et overblik, ud fra det du fortæller mig :o)

Du fortæller at du giver din datter HIPP modermælkserstatning. HIPP laver to former for erstatning HIPP 1 som er en fuldgyldig modermælkserstatning og som kan gives fra fødslen og HIPP 2, som er en tilskudsblanding. At det er en tilskudsblanding betyder at barnet ikke kan leve af dette alene, det gives som tilskud til anden mad/mælk. I alderen 4-6 måneder anbefales det at man max giver 2 flasker tilskudsblanding i døgnet (max 400ml).

HIPP 2 kan derfor godt mætte din datter lidt mere og du må gerne give hende 2 flasker dagligt af dette, for at se om det vil hjælpe til lidt større mæthed. Din datter lyder jo til at være en sulten pige og hun indtager en forholdsvis stor mængde mælk i løbet af dagen. At gå over til at udskifte et par af flaskerne til HIPP 2 kan derfor være en god idé hos jer. Til andre børn, der måske har svært ved at indtage mælk nok, vil man ikke anbefale at skifte, men derimod sige, at barnet skal fortsætte med type 1.

Fordelen ved en tilskudsblanding er også at den tit er lettere at opblande i koldt vand, den kan således bruges som lidt køligere drikkemælk af en kop (som alternativ til sødmælk) og så kan den bruges direkte i madlavningen. Man kan altså komme pulver direkte i f.eks. grød - hvis du ved at du til grøden har brugt 100ml vand, så kan du afmåle den mængde pulver der svarer til dette og bruge det direkte i grøden og røre rundt. Så behøver man ikke blande vand og pulver først.

Vælling er også en tilskudsblanding og vælling er faktisk ikke noget børn behøver at få. I følge sundhedsstyrelsen, så har barnet ikke behov for de ekstra vitaminer, mineraler osv. der er tilsat i vælling / tilskudsblandinger - man kan ligeså godt give barnet grød. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød.

Fordelen ved vælling er, at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling mætter ofte lidt mere end almindelig modermælkserstatning gør og det betyder at børn der skal spise rigtig store mængder for at falde til ro og sove godt, ofte med fordel kan få en flaske vælling om aftenen.

Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan det være lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor ...

Annonce

... mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos anbefales i løbet af dagen. Alt for meget skemad inden sengetid kan gøre at barnet sover mere uroligt - tarmene arbejder på højtryk med at nedbryde føden og derfor kan skemaden give mere urolige nætter, hvis det gives inden sengetid og det var jo ikke de man ønskede at opnå...:o)

Det er blevet pålagt producenter af vælling at ændre anbefalingen på pakkerne fra 4 måneder til 6 måneder. Man kan derfor sige, at der i jeres situation ikke rigtigt er behov for vælling ....

Jeg tænker, at du lige nu skal bibeholde HIPP 1 og så ændre 2 af flaskerne dagligt til HIPP 2. Når din datter ikke længere virker mæt nok af dette, så skal du begynde med lidt skemad.

Når I begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres datter måske virker til at kunne spise store mængder, så skal I ikke proppe hende og lade hende styre det selv i starten. Det er vigtigt at hun kun tilbydes 4-5 skefulde så der stadig er plads i maven til mælk efterfølgende og så øges mængden stille og roligt.

Sammen med skemaden skal hun have vand, men derudover bør mælkeindtaget være det samme som hidtil. Hendes mælkeindtag skal således i starten ikke sættes ned, men skal i stedet suppleres med skemad og i takt med at indtaget af skemad stiger, så vil mælkeindtaget efterfølgende naturligt nedsættes stille og roligt.

Jeg anbefaler normalt at man starte med skemad til frokost, giver lidt vand af kop sammen med og så giver flasken som man plejer, inden barnet bliver puttet til middagslur. Først når barnet mestrer teknikken og det går fint med skemaden, så øger man til to gange dagligt og begynder her med lidt grøntsagsmos om aftenen.

En plan for dagen, når I begynder med skemad, kan se således ud:

Tidlig morgen: Flaske

Formiddag: Flaske

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Formiddagslur

Frokost: Lidt grød, evt. med frugtmos, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske

Sover sin 3 lur

Aften: Flaske (evt. HIPP 2)

Puttes til natten

Sen aften: Flaske (evt. HIPP 2)

Nat: Evt. flaske

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.