Svar: Gravid med halsbrand
18. maj 2023
Alder:
0 mdr.
Kære førstegangsgravide
Tak for dit brev, og stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt!
Også velkommen til, brevkassen er netop til for, at man kan stille spørgsmål, og ingen spørgsmål er "dumme" eller "forkerte" - du spørger bare løs :)
Det er rigtigt, at mange først oplever problemer med halsbrand sidst i graviditeten. Det skyldes ofte, at i takt med at barnet vokser og fylder mere og mere i maven, så presser barnet på mavesækken, samtidig så gør hormonændringer, at lukkemusklen mellem mavesæk og spiserør bliver slappere - og derved løber der mere mavesaft op i spiserøret og op i halsen, hvor det så brænder og svier.
Det er dog også helt normalt, at man kan have halsbrand i første trimester, og mange oplever også kvalme her... Undersøgelser viser, at godt hver femte gravide har problemer med halsbrand i første trimester, og mere end hver anden har problemer i 3. trimester.
Det kan være en god idé at følge disse råd:
- Spis små hyppige måltider, i stedet for få og større måltider.
- Undgå at spise lige før du går i seng, men sørg for f.eks. at have lidt mandler, knækbrød eller lignende og et glas vand ved sengen, som du kan spise/drikke, når du vågner, og før du står op.
- Spis netop knækbrød, groftbrød, ristet brød uden smør eller lignende.
- Spis f.eks. mandler og banan, det kan have syreneutraliserende effekt.
- Drik lidt mælk (ikke for fed) og spis yoghurt, der kan neutralisere mavesyren lidt.
- Undgå stærkt krydret og fed friteret mad, det oplever mange forværrer problemet.
- Hæv hovedenden af sengen, når du sover, så du ikke ligger helt fladt.
Og så er der også nogle andre ting, som du kan overveje:
- Drik evt. lidt danskvand, hvis du kan lide det. Nogen oplever, at det hjælper, og som udgangspunkt må du gerne drikke lidt danskvand, når du er gravid. Kulsyre kan neutralisere mavesyren, men det kan samtidig gøre, at mavesækken bliver lidt udspilet, hvilket kan gøre tilbageløbet af syre større og dermed forværre. Derfor vil de fleste sige, at det ikke er nogen god løsning, men prøv dig lidt frem her.
- Af samme grund kan f.eks. juice og smoothies med et højt indhold af syre også være problematisk at indtage. Nogen oplever, at det kan friske lidt, hvor andre synes det bliver værre, og generelt er anbefalingen, at man holder igen med det.
- Ingefærshots har tidligere været anbefalet - men det anbefales ikke mere! Du bør helller ikke spise kosttilskud med ingefær. Det er dog okay at spise mad, der er krydret med lidt ingefær, som del af en varieret kost.
- Lægemidler mod halsbrand findes, og de kan købes i håndkøb på apoteket. De virker lidt forskelligt, nogen neutraliserer mavesyren, så den bliver mindre sur, andre lægger sig som en hinde oven på mavesyren, så tilbageløbet bliver mindre. Fortæl altid på apoteket, at du er gravid, så du ikke indtager noget, som frarådes gravide.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge dig videre i graviditeten:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske