Svar: Gravid igen
30. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev - og stort tillykke med at I nu venter jer en lille ny:) Det er rigtig dejligt, også selvom I ikke lige havde regnet med, at det skulle være nu.
Som jeg læser dit brev, så er du blevet gravid med spiral. Hvis det er tilfældet, så er det vigtigt, at du kontakter din læge og bliver henvist til en scanning. Det er vigtigt at sikre sig, at alt er som det skal være, og at du ikke har en graviditet uden for livmoderen. Måske har du allerede været i kontakt med lægen?
Lægen eller gynækologen vil også kunne tale med dig omkring dine bekymringer - hvad det vil betyde på sigt og dine bekymringer omkring blodtab i forbindelse med fødslen. Det er to forskellige graviditeter, to forskellige forløb og det er slet ikke sikkert, at det samme sker igen - men det er vigtigt, at du får talt tingene igennem og at du begynder at kunne nyde graviditeten og den lille ny, som er på vej :)
Når man får børn med under 18 måneders mellemrum, så kalder man det pseudotvillinger. og der er naturligt både fordele og ulemper ved at få børn, der aldersmæssigt ligger tæt på hinanden.
Der er noget praktisk i at børnene ligger aldersmæssigt tæt. De har ofte samme legekammerater, de kan gå i samme institution, de kan lege med hinanden, gå til sport og andet samme i fritiden, bruge hinanden rigtig meget i takt med at de vokser op. Det er for mange rigtig dejligt at have en søskende, som de aldersmæssigt er tæt på, fordi man ofte så deler mange ting sammen.
Men det kan naturligvis også nogle gange være svært, for de er jo ikke ens og skal naturligt mødes forskelligt. Og der er naturligt forskel på om man er 1 år eller 2 år osv. Jo yngre børnene er, jo større ved denne forskel naturligt være, jo ældre de bliver, jo mere vil aldersforskellen udligne sig.
Det kan give lidt ekstra udfordringer til forældre, at man har to blebørn osv. men samtidig kan det også være rigtig dejligt at "det bliver overstået på en gang" og ikke varer i flere år... Den største udfordring er dog nok at se børnenes individualitet og opdrage dem forskelligt, møde dem hver især. For det er ikke rart, altid at blive sammenlignet med den anden og det kan man naturligt godt have lidt tendens til, hvis de aldersmæssigt ligger tæt.
Det er altid ekstra udfordrende, hvis den ældste er lidt mere stille og tilbageholdende, og den yngste er mere temperamentsfuld og udadreagerende - men det må tiden jo vise, og I vil naturligt finde ud af det:)
Du skriver, at du er bekymret for, om det vil være synd for jeres datter - og nej, det er ikke synd, at hun får en lillebror eller lillesøster. Faktisk kan det også her være en fordel, at hun ikke er så gammel, fordi I ikke falder i den fælde, hvor I kommer til at sige "nu må du lige vente" eller "du må lige prøve selv" eller lignende. Hun er stadig så lille, at hun ikke kan vente, at I ikke kan bede hende klare sig selv - det er hårdt for jer, at I skal hjælpe to børn, men for hende er det godt, at der ikke bliver stillet større krav, end hun kan klare.
Glæd du dig over det lille spirende liv i din mave og få en tid hos lægen (eller gynækolog), så I kan få talt nogle af dine bekymringer omkring graviditeten og fødslen igennem:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske