Svar: Gravid igen

30. oktober 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Maries mor

Tak for dit brev - og stort tillykke med at I nu venter jer en lille ny:) Det er rigtig dejligt, også selvom I ikke lige havde regnet med, at det skulle være nu.

Som jeg læser dit brev, så er du blevet gravid med spiral. Hvis det er tilfældet, så er det vigtigt, at du kontakter din læge og bliver henvist til en scanning. Det er vigtigt at sikre sig, at alt er som det skal være, og at du ikke har en graviditet uden for livmoderen. Måske har du allerede været i kontakt med lægen?

Lægen eller gynækologen vil også kunne tale med dig omkring dine bekymringer - hvad det vil betyde på sigt og dine bekymringer omkring blodtab i forbindelse med fødslen. Det er to forskellige graviditeter, to forskellige forløb og det er slet ikke sikkert, at det samme sker igen - men det er vigtigt, at du får talt tingene igennem og at du begynder at kunne nyde graviditeten og den lille ny, som er på vej :)

Når man får børn med under 18 måneders mellemrum, så kalder man det pseudotvillinger. og der er naturligt både fordele og ulemper ved at få børn, der aldersmæssigt ligger tæt på hinanden.

Der er noget praktisk i at børnene ligger aldersmæssigt tæt. De har ofte samme legekammerater, de kan gå i samme institution, de kan lege med hinanden, gå til sport og andet samme i fritiden, bruge hinanden rigtig meget i takt med at de vokser op. Det er for mange rigtig dejligt at have en søskende, som de aldersmæssigt er tæt på, fordi man ofte så deler mange ting sammen.

Men det kan naturligvis også nogle gange være svært, for de er jo ikke ens og skal naturligt mødes forskelligt. Og der er ...

Annonce

... naturligt forskel på om man er 1 år eller 2 år osv. Jo yngre børnene er, jo større ved denne forskel naturligt være, jo ældre de bliver, jo mere vil aldersforskellen udligne sig.

Det kan give lidt ekstra udfordringer til forældre, at man har to blebørn osv. men samtidig kan det også være rigtig dejligt at "det bliver overstået på en gang" og ikke varer i flere år... Den største udfordring er dog nok at se børnenes individualitet og opdrage dem forskelligt, møde dem hver især. For det er ikke rart, altid at blive sammenlignet med den anden og det kan man naturligt godt have lidt tendens til, hvis de aldersmæssigt ligger tæt.

Det er altid ekstra udfordrende, hvis den ældste er lidt mere stille og tilbageholdende, og den yngste er mere temperamentsfuld og udadreagerende - men det må tiden jo vise, og I vil naturligt finde ud af det:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skriver, at du er bekymret for, om det vil være synd for jeres datter - og nej, det er ikke synd, at hun får en lillebror eller lillesøster. Faktisk kan det også her være en fordel, at hun ikke er så gammel, fordi I ikke falder i den fælde, hvor I kommer til at sige "nu må du lige vente" eller "du må lige prøve selv" eller lignende. Hun er stadig så lille, at hun ikke kan vente, at I ikke kan bede hende klare sig selv - det er hårdt for jer, at I skal hjælpe to børn, men for hende er det godt, at der ikke bliver stillet større krav, end hun kan klare.

Glæd du dig over det lille spirende liv i din mave og få en tid hos lægen (eller gynækolog), så I kan få talt nogle af dine bekymringer omkring graviditeten og fødslen igennem:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge