Svar: Udebleven menstruation og cyste

13. maj 2013

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lusen

Tusind tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at I arbejder på et få en lille ny baby - jeg krydser fingre for at du er gravid ...

Du fortæller at du ved sidste graviditet først fik graviditetstegn, da du var ca 7 uger henne og jeg kan godt forstå at du derfor er i tvivl om, hvorvidt du kan regne med de graviditetstests du har taget - i princippet kan du også sagtens være gravid, selvom graviditetstesten er negativ.

Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG - som er graviditetshormonet. Når man bliver gravid, så vil du begynde at producere HCG. Nogle kvinder producerer HCG meget hurtigt og i meget store mængder og hos andre kvinder sker produktionen lidt langsommere og i mindre mængder - og derfor vil man nogle gange godt kunne opleve at graviditetstesten viser "falsk negativ".

HCG kan dog også måles ved en blodprøve og jeg synes derfor du skal tale med din læge om dette, for at få afklaret om du er gravid. Du vil også ...

Annonce

... kunne få en tid til en scanning, - det giver jo et billede af, hvad der foregår i din livmoder :) Hvis du er gravid vil man normalt omkring uge 4-5 kunne se en lille blommesæk, hvis opgave er at give fosteret næring indtil moderkagen tager over. Og omkring uge 6-7 vil man ofte kunne se det lille foster og vil ofte også kunne begynde at se hjerteblink.

Du skriver at du er i gang med fertilitetsbehandling og jeg synes derfor du skal kontakte dem og fortælle, hvad du oplever og drøfte, hvad I gør nu. Du kan naturligivs også kontakte din egen læge og bede om en henvisning til en gynækolog.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Den cyste du har fået konstateret skal du drøfte med læge/gynækolog. Det kan være ganske ufarligt og behøver ikke give problemer, det kan også være noget man skal holde øje med. Måske har du PCO - polycystisk ovarie syndrom - det kan give menstruationsforstyrrelser og kan være en årsag til at det er svært at blive gravid.

Håber du kan bruge dette lidt videre og krydser alt hvad krydses kan! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor