Svar: Haresyge

31. august 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Tak for dit brev :)

Haresyge - eller Toxoplasmose som det også hedder, skyldes smitte med parasitten Toxoplasma gondii. De fleste af os vil på et eller andet tidspunkt blive smittet, men vil ikke mærke noget til det. Symptomerne vil ofte være lidt hævede lymfekirtler på halsen og måske lidt feber.

I følge statens seruminstitut vil ca. 27 % af de gravide have haft sygdommen før de er blevet gravide og vil derfor være immune.

Når man er opmærksom på denne sygdom hos gravide, er det fordi at hvis en gravid kvinde smittes, så kan sygdommen medføre f.eks. øjenskader hos ...

Annonce

... det ufødte barn. Ofte fødes barnet uden symptomer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man smittes normalt via katte, mere præcist hvis man renser kattebakker, så man har kontakt med kattens afføring. Man kan også smittes, hvis man er i kontakt med inficeret råt kød, inficeret jord, inficerede dyr eller blod eller afføring fra smittede personer. Sandsynligheden for at blive smittet via en flue vil jeg skønne er minimal og ikke noget du skal gå og bekymre dig omkring.

Håber ovenstående giver dig lidt ro - og så vil jeg også anbefale dig at du taler med din læge, hvis du går og er bekymret for at du kan være smittet ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor