Svar: zumba - graviditet

11. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Dejligt at høre at I arbejder på en lillebror eller lillesøster, det glæder jeg mig til at følge med i :)

Jeg tror umiddelbart ikke at der behøver være problemer i at danse zumba, når man er gravid eller forsøger at blive det. Zumba er så vidt jeg ved individuelle bevægelser, så man kan danse som man føler er rart og sjovt og så længe du ikke laver voldsomme stræk i kroppen, bevæger dig meget ud i yderstillinger eller får slag, spark eller lignende i maven, så burde det være okay. Du skal altså lytte til dig selv og til hvad der føles rart og ikke gøre noget, der på nogen måde virke ubehageligt :)

Man ved at gravide, der dyrker motion, har færre komplikationer
under graviditeten og ved fødslen end kvinder, der er mindre fysisk aktive. Derfor anbefales det faktisk at gravide dyrker moderat fysisk aktivitet mindst 30 ...

Annonce

... minutter om dagen.

Moderat fysisk aktivitet vil sige, at du bevæger
dig i et tempo, så du bliver let forpustet. Men belastningen
er ikke i yderkanten af din ydeevne, moderat aktivitet vil normalt være en rask gåtur, en cykeltur, løb, havearbejde, svømning og styrketræning. Men også dans må kunne være med på denne liste, hvis du altså lytter til dig selv og ikke overanstrenger dig, men danser i et tempo, som virker behageligt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du bør, når du bliver gravid, naturligvis tale med din træner om, hvorvidt der er visse dansetrin du skal holde dig fra. Måske er der ligefrem et zumbahold for gravide eller for kvinder der for nylig har født, hvor undervisningen netop er tilrettelagt efter at gravide og nybagte mødre skal kunne være med .... Det findes i hvert fald, det ved jeg :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke