Svar: zumba - graviditet
11. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Dejligt at høre at I arbejder på en lillebror eller lillesøster, det glæder jeg mig til at følge med i :)
Jeg tror umiddelbart ikke at der behøver være problemer i at danse zumba, når man er gravid eller forsøger at blive det. Zumba er så vidt jeg ved individuelle bevægelser, så man kan danse som man føler er rart og sjovt og så længe du ikke laver voldsomme stræk i kroppen, bevæger dig meget ud i yderstillinger eller får slag, spark eller lignende i maven, så burde det være okay. Du skal altså lytte til dig selv og til hvad der føles rart og ikke gøre noget, der på nogen måde virke ubehageligt :)
Man ved at gravide, der dyrker motion, har færre komplikationer
under graviditeten og ved fødslen end kvinder, der er mindre fysisk aktive. Derfor anbefales det faktisk at gravide dyrker moderat fysisk aktivitet mindst 30 minutter om dagen.
Moderat fysisk aktivitet vil sige, at du bevæger
dig i et tempo, så du bliver let forpustet. Men belastningen
er ikke i yderkanten af din ydeevne, moderat aktivitet vil normalt være en rask gåtur, en cykeltur, løb, havearbejde, svømning og styrketræning. Men også dans må kunne være med på denne liste, hvis du altså lytter til dig selv og ikke overanstrenger dig, men danser i et tempo, som virker behageligt :)
Du bør, når du bliver gravid, naturligvis tale med din træner om, hvorvidt der er visse dansetrin du skal holde dig fra. Måske er der ligefrem et zumbahold for gravide eller for kvinder der for nylig har født, hvor undervisningen netop er tilrettelagt efter at gravide og nybagte mødre skal kunne være med .... Det findes i hvert fald, det ved jeg :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske