Svar: Risikovurdering

3. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Når man er gravid, så er det naturligvis rigtig dejligt, det er en periode fuld af liv og lykke, men det er også en periode, hvor man naturligt bliver bekymret over forskellige ting.

Det er dejligt at man kan blive undersøgt og det er naturligvis altid dejligst, hvis man kan blive bekræftet i at det barn man venter er sundt og velskabt, at alle prøver ser normale og fine ud. Sådan er det heldigvis i de fleste tilfælde - men netop fordi vi jo også ved, at der er grund til at man undersøger og at man nogle gange finder nogle ting, ja så bliver vi naturligt også bekymrede af de undersøgelser, der foretages.

De undersøgelser man laver, kan indeles i to grupper: Det ene er en risikovurdering, som du har fået foretaget og det andet er fosterdiagnostik. Alle gravide, får tilbudt en risikovurdering og hvis det viser sig, at der er en risiko for en medfødt sygdom eller et handicap, så vil den gravide også få tilbudt fosterdiagnostik.

Når man laver en risikovurdering, så vil man lave en nakkefoldsscanning ligesom du har fået foretaget, man vil normalt også tage en blodprøve og så vil man også tale med den gravide kvinde (og den kommende far) om familiens historie. Findes der sygdomme, arvelige ting i familien, som man skal være særligt opmærksomme på, så påvirker dette vurdering af hvorvidt der er risiko for problemer for barnet.

Undersøgelserne kan ikke give et endeligt svar, man kan ikke være 100 pct sikker på det svar man får, men de kan sige lidt om sandsynligheden. Det vil sige at man kan få at vide om der er stor grund til mistanke eller om sandsynligheden er så lille at der ikke er grund til at udsætte hverken barnet eller den gravide for flere undersøgelser.

Hvis man undersøger for f.eks. Downs Syndrom, så er det rigtigt at alderen spiller ind. Er man kun 20 år, så er risikoen, ...

Annonce

... hvis man alene ser på alderen, mindre end 1 ud
af 1500 (det vil sige en lav risiko), hvorimod, at hvis man f.eks. er 45 år, vil riskoen være 1 ud af 25 (altså en meget høj risiko. Men mange andre faktorer spiller som sagt ind.

Normalt vil du få et klar svar - du vil få at vide at du er i høj risiko eller i lav risiko. Når man er i lav risko, så får man normalt et tal der hedder 1 ud af 1000 mulige. Det betyder at Down syndrom ikke udelukket, men du ved at sandsynligheden er lille. I et sådan tilfælde vil man ikke blive tilbudt moderkage- eller fostervandsprøve.

Hvis man er i høj risiko, så vil man måske få et svar der hedder 1 ud af 25 mulige og her vil man så få tilbudt moderkage- eller fostervandsprøve, som kan afgøre spørgsmålet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret og bekymret, når du får et svar der hedder 1:1659 og dine veninder får tal som hedder 1:10000 og 1:18000 - hvorfor der er så stor en forskel ved samme undersøgelse, tør jeg ikke sige, som sagt spiller flere faktorer ind.

Jeg synes dog det er helt relevant at du kontakter dit fødested, der hvor du har fået foretaget undersøgelsen og siger, at du har brug for at få talt med en læge omkring det. Fortæl det som du er, at du bliver bekymret fordi dine veninder har fået betydeligt højere tal end du har og at du har brug for at få en samtale omkring det, som kan berolige dig lidt :) Jeg synes ikke det er specielt hysterisk eller andet, det er helt naturligt at du gerne vil have en forklaring og det skal du have fra stedet, hvor undersøgelsen er foretaget.

Selvom du har fået at vide at du er i lav risiko og selvom du ikke her henvist til yderligere undersøgelser, så er det helt okay at have behov for lige at få talt med en læge omkring resultatet igen :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland