Svar: Alene med to børn - gode råd at klare det
27. oktober 2021
Alder:
1 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og tillykke til far med det nye arbejde :)
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært. Alt er naturligt stadig nyt for jer alle sammen, og der er stor forskel på, om det er ét eller to børn, som man skal tage sig af. Især sidst på dagen, hvor alle er trætte efter en lang og indholdsrig dag, og hvor overskuddet naturligt så ikke er så stort.
Det er vigtigt, at du siger til dig selv, at du ikke behøver gøre alting perfekt. Det er helt okay at slække lidt på tingene og prioritere lidt anderledes, end du måske ville have gjort, hvis far var hjemme. I behøver f.eks. ikke få varm mad hver aften, det kan være helt okay at servere rugbrød med forskelligt pålæg, hvis det gør aftenerne lidt lettere for dig fordi du ikke behøver stå i køkkenet for længe.
Det er også en rigtig god idé hvis du kan tænke forud f.eks. i forbindelse med aftensmaden, så du f.eks. laver dobbelt portion og hver anden aften så blot skal varme resterne op og ikke starte forfra. I må gerne spise det samme to aftener i træk, det er helt fint.
Når du har været adskilt fra storebror hele dagen, så har han naturligt brug for at være sammen med dig, når du er hjemme. Men det betyder ikke, at I skal lege en masse lege, det handler lige så meget om, at I gør ting sammen. Og da han er 3 år gammel, så kan godt begynde at deltage i nogle praktiske ting og være din lille hjælper. Det er en god måde at være sammen på og samtidig anerkender du hans selvstændighed og lyst til at prøve ting mere og mere på egen hånd. Det vil også være med til at adskille ham fra lillebror, som jo er en baby og naturligt ikke kan hjælpe til, og det er også en vigtig rolle at have - at være den som hjælper mor :)
Du behøver derfor ikke trænde ind hvor pædagogerne slipper. Du skal ikke være pædagog, når I kommer hjem, det er helt okay, at der er andre ting som skal gøres og at du ikke leger og aktivere på samme måde, som storebror oplever i børnehaven. Når det er sagt, så må storebror naturligt også meget gerne lege og lege lidt selv, og det kan være en god idé at hjælpe ham til lege, hvor du er med på afstand. Du kan f.eks. hjælpe ham med at bygge en hule, men han leger selv i hulen, eller han kan have et legekøkken, hvor han laver mad og serverer det for dig - men du kan sagtens sidde og amme lillebror imens, hvis det passer bedst sådan.
Når det er særlig svært lige nu, så er det naturligvis fordi lillebror stadig er så lille, at han ikke har nogen rytme. Når han ikke er ældre end han er, så ved du aldrig om han sover 20 minutter eller 2 timer, og det gør naturligt, at du har svært ved at planlægge dagen. Du kan dog godt prøve at skabe lidt struktur i løbet af dagen og samtidig udnytte, at I kun er jer to i dagtimerne - du kan f.eks. lægge et bad ind midt på dagen, så han er badet, stimuleret, har fået babymassage og er blevet puslet godt og snakket med der - og så kan du prioritere lidt anderledes om aftenen.
Det vil også være rigtig fint, hvis du kan time det sådan, at du putter lillebror i barnevognen, når det er tid til at hente storebror. Hvis I bor nogenlunde tæt på børnehaven, så vil det være oplagt, at du putter lillebror og lader ham sove en lur imens du henter på gåben. Hvis han kan sove i barnevognen imens du henter, så sikrer du ham en lidt længere lur om eftermiddagen og samtidig kan gåturen hjem udnyttes til at snakke med storebror om hans dag og alle de oplevelser, som han har haft. Det vil også gøre, at storebror føler sig set, mødt og prioriteret, når du henter ham.
Det er naturligt, at lillebrors lure varierer og kan ligge på lidt forskellige tidspunkter, men det gør ikke noget, hvis storebror ikke hentes præcis samme tidspunkt hver dag. Hans tidspunkt kan fint variere, så du kan passe det ind med lillebrors lur.
Det vil også være rigtig fint, hvis du kan putte lillebror afsides om eftermiddagen og aftenen, hvis han sover. Når man er så lille, som lillebror er, så hører man alt og har ikke evnen til at lukke lyde ud - derfor forstyrrer det ham ekstra, hvis I er i samme rum. Du kan derfor med fordel lade ham sove i barnevognen i haven, på altanen eller i soveværelset (hvis I andre to er i stuen), så han får lidt ro, når han skal sove. Ligesom det også kan være en god idé at slukke for radio, tv osv. i løbet af dagen, så han ikke bliver forstyrret af dette. Dog ikke sådan, at der ikke må være almindelige hverdagslyde, for det må der gerne - og det er helt okay at storebror er der, og at han har de lyde, som han nu engang har. Du behøver ikke tysse på ham hele tiden, lillebror kender naturligt til storebrors lyde også fra tiden i maven.
Med hensyn til putning om aftenen, så må du se, hvad der her kan lade sig gøre. Måske kan lillebror være med på armen, mens du putter storebror og får sagt godnat til ham. Måske kan lillebror ligge for sig selv på dette tidspunkt.. Det kan også være at løsningen er, at du sætter dig sammen med begge drenge i dobbeltsengen om aftenen, fordi det giver jer alle tre ro på og giver en hyggelig afslutning på dagen. Og falder storebror i søvn på denne måde, så kan du følge ham på toilettet og derefter ind i egen seng, sen aften, eller når far kommer hjem. Hvis storebror er god til at sove i egen seng eller på eget værelse, så skal du naturligvis ikke begynde at lave dette om, så holder du fast i de putterutiner, som han har - og så må lillebror være en del af dette så godt som det nu kan lade sig gøre :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske