Svar: Alene med to børn - gode råd at klare det

27. oktober 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og tillykke til far med det nye arbejde :)

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært. Alt er naturligt stadig nyt for jer alle sammen, og der er stor forskel på, om det er ét eller to børn, som man skal tage sig af. Især sidst på dagen, hvor alle er trætte efter en lang og indholdsrig dag, og hvor overskuddet naturligt så ikke er så stort.

Det er vigtigt, at du siger til dig selv, at du ikke behøver gøre alting perfekt. Det er helt okay at slække lidt på tingene og prioritere lidt anderledes, end du måske ville have gjort, hvis far var hjemme. I behøver f.eks. ikke få varm mad hver aften, det kan være helt okay at servere rugbrød med forskelligt pålæg, hvis det gør aftenerne lidt lettere for dig fordi du ikke behøver stå i køkkenet for længe.

Det er også en rigtig god idé hvis du kan tænke forud f.eks. i forbindelse med aftensmaden, så du f.eks. laver dobbelt portion og hver anden aften så blot skal varme resterne op og ikke starte forfra. I må gerne spise det samme to aftener i træk, det er helt fint.

Når du har været adskilt fra storebror hele dagen, så har han naturligt brug for at være sammen med dig, når du er hjemme. Men det betyder ikke, at I skal lege en masse lege, det handler lige så meget om, at I gør ting sammen. Og da han er 3 år gammel, så kan godt begynde at deltage i nogle praktiske ting og være din lille hjælper. Det er en god måde at være sammen på og samtidig anerkender du hans selvstændighed og lyst til at prøve ting mere og mere på egen hånd. Det vil også være med til at adskille ham fra lillebror, som jo er en baby og naturligt ikke kan hjælpe til, og det er også en vigtig rolle at have - at være den som hjælper mor :)

Du behøver derfor ikke trænde ind hvor pædagogerne slipper. Du skal ikke være pædagog, når I kommer hjem, det er helt okay, at der er andre ting som skal gøres og at du ikke leger og aktivere på samme måde, som storebror oplever i børnehaven. Når det er sagt, så må storebror naturligt også meget gerne lege og lege lidt selv, og det kan være en god idé at hjælpe ham til lege, hvor du er med på afstand. Du kan f.eks. hjælpe ham med at bygge en hule, men han leger selv i hulen, eller han kan have et legekøkken, hvor han laver mad og serverer det for dig - men du kan sagtens sidde og amme lillebror imens, hvis det passer bedst sådan.

Når det er særlig svært lige nu, så er det naturligvis fordi lillebror stadig er så lille, at han ikke har nogen rytme. Når han ikke er ældre end han er, så ved du aldrig om han sover 20 minutter eller 2 timer, og det gør naturligt, at du har svært ved at planlægge dagen. Du kan dog godt prøve at skabe lidt struktur i løbet af dagen og samtidig udnytte, at I kun er jer to i dagtimerne - du kan f.eks. ...

Annonce

... lægge et bad ind midt på dagen, så han er badet, stimuleret, har fået babymassage og er blevet puslet godt og snakket med der - og så kan du prioritere lidt anderledes om aftenen.

Det vil også være rigtig fint, hvis du kan time det sådan, at du putter lillebror i barnevognen, når det er tid til at hente storebror. Hvis I bor nogenlunde tæt på børnehaven, så vil det være oplagt, at du putter lillebror og lader ham sove en lur imens du henter på gåben. Hvis han kan sove i barnevognen imens du henter, så sikrer du ham en lidt længere lur om eftermiddagen og samtidig kan gåturen hjem udnyttes til at snakke med storebror om hans dag og alle de oplevelser, som han har haft. Det vil også gøre, at storebror føler sig set, mødt og prioriteret, når du henter ham.

Det er naturligt, at lillebrors lure varierer og kan ligge på lidt forskellige tidspunkter, men det gør ikke noget, hvis storebror ikke hentes præcis samme tidspunkt hver dag. Hans tidspunkt kan fint variere, så du kan passe det ind med lillebrors lur.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil også være rigtig fint, hvis du kan putte lillebror afsides om eftermiddagen og aftenen, hvis han sover. Når man er så lille, som lillebror er, så hører man alt og har ikke evnen til at lukke lyde ud - derfor forstyrrer det ham ekstra, hvis I er i samme rum. Du kan derfor med fordel lade ham sove i barnevognen i haven, på altanen eller i soveværelset (hvis I andre to er i stuen), så han får lidt ro, når han skal sove. Ligesom det også kan være en god idé at slukke for radio, tv osv. i løbet af dagen, så han ikke bliver forstyrret af dette. Dog ikke sådan, at der ikke må være almindelige hverdagslyde, for det må der gerne - og det er helt okay at storebror er der, og at han har de lyde, som han nu engang har. Du behøver ikke tysse på ham hele tiden, lillebror kender naturligt til storebrors lyde også fra tiden i maven.

Med hensyn til putning om aftenen, så må du se, hvad der her kan lade sig gøre. Måske kan lillebror være med på armen, mens du putter storebror og får sagt godnat til ham. Måske kan lillebror ligge for sig selv på dette tidspunkt.. Det kan også være at løsningen er, at du sætter dig sammen med begge drenge i dobbeltsengen om aftenen, fordi det giver jer alle tre ro på og giver en hyggelig afslutning på dagen. Og falder storebror i søvn på denne måde, så kan du følge ham på toilettet og derefter ind i egen seng, sen aften, eller når far kommer hjem. Hvis storebror er god til at sove i egen seng eller på eget værelse, så skal du naturligvis ikke begynde at lave dette om, så holder du fast i de putterutiner, som han har - og så må lillebror være en del af dette så godt som det nu kan lade sig gøre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder