Alene med to børn - gode råd at klare det

27. oktober 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Alene med to børn - gode råd at klare det

Hej Helen😊

Så er der opstået en ny situation herhjemme. Min mand har fået aftenarbejde, hvilket betyder, at jeg skal ‘klare’ to børn med meget forskellige behov alene.

Jeg fik en dårlig smagsprøve i går, så kan slet ikke se, hvordan jeg skal klare det. Storebror på 3 skal hentes, leges med, spise og puttes. Lillebror på 6 uger (født 11 dage efter termin) er begyndt at være umulig/urolig om eftermiddagen. Han har nærmest ikke grædt indtil nu, men de sidste par dage har han slet ikke kunne overgive sig til søvnen om eftermiddagen og er dermed blevet meget ulykkelig. Når han endelig falder i søvn, så sover han kun mellem 5-15 min inden han bliver urolig og græder igen.

Jeg har prøvet at vugge i armene, og det er klart det, der fungerer bedst, men det er ...

Annonce

... bare ikke holdbart for så har jeg ikke armene fri til at lege og sørge for den store. Derudover har jeg prøvet slyngevuggen med motor og bæresele, men det er som om, at han er blevet så overtræt, at han ikke kan finde ro. Jeg synes, at jeg forsøger at putte ham, når han viser tegn på det, men det er klart, at der sker meget omkring ham på det tidspunkt med en storebror hjemme. Det er meget vigtigt for mig, at storebror ikke hele tiden kommer til at føle sig tilsidesat og at vi som det mindste har mulighed for en stille og nærværende putning.

Har du nogle råd til, hvordan jeg kan forsøge at tilfredsstille begges behov, og hvordan jeg kan klare eftermiddag/aften? Og hvordan jeg kan afhjælpe lillebrors eftermiddags/aften uro?

Tak for nogle altid brugbare råd😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39