Svar: Svært ved at min datter skal overnatte ude

17. februar 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære førstegangs mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse og dine ærlige tanker :)

Først - det er meget vigtigt, at du ikke har dårlig samvittighed over, at din datter endnu ikke er passet af andre og endnu ikke har sovet andre steder end derhjemme. Det er bestemt ikke hendes behov!

Man kan ikke hærde små børn, ved at sende dem i favnen på andre. Din datter skal være hos dig, du er hendes trygge base, og når hun sidder hos dig, så kan hun trygt studere verden, se på bedsteforældre og andre - og hele tiden tjekke op på, hvordan du reagerer. Hun vil spejle sig i dig, og hvis du virker tryg og rolig, så er hun naturligt også tryg og rolig. Hun har derfor ikke brug for at være sammen med dem alene, hun har brug for at være sammen med dem - sammen med dig.

Hun er også så lille, at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan blive oprigtigt ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene - hun har ikke forståelse for, at du er lige på den anden side af væggen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun forstår ikke, om du er væk i 3 minutter eller i 3 timer - for hende, er du bare forsvundet, og hun er for lille til at kunne forstå en forklaring. Hun kan ikke trøstes og beroliges med et "mor kommer igen", for det forstår hun ikke.

Det betyder ikke, at du ikke kan lade hende ...

Annonce

... passe nogle timer. Men hvis du lader hende passe, er det vigtigt at hun kender dem der passer hende - og det er rigtig fint, at du derfor vælger at lade hende passe af mormor og morfar. Det er også vigtigt, at du selv er tryg ved at overlade hende til dem. Men det er ikke nødvendigvis en god idé, at du lader dem passe hende første gang hos dem - det afhænger af, hvor meget I har været hjemme hos mormor og morfar og hvor godt hun kender deres hjem og dem...

Alternativet kunnen være, at de passede hende hjemme hos jer. Så ville hun have sine faste ting omkring sig. Puslebordet, spisebordet, at sidde i den høje stol, blive puttet i sengen som hun kender osv. alt omkring hende ville være kendt og dermed mere trygt, når mor ikke er der. Og samtidig ville du jo så komme hjem i løbet af natten og vil derfor være der om morgenen, når hun vågner.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Skal din kæreste også med til fødselsdag eller skal han også i byen den dag? Ellers kan din kæreste jo passe hende - hun er naturligt mest tryg ved sin far, så hvis han er hjemme vil det være oplagt at han passer. Hvis han ikke er hjemme, så kan mormor og morfar naturligt passe, men igen måske stadig i jeres hjem. Hvis du ikke kommer hjem om natten, men overnatter i forbindelse med fødselsdagen, så vil din kæreste måske komme hjem, så hendes far er der, når hun vågner.. bare en tanke :)

Håber I får en god fest! Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.