Svar: Reaktion efter pasning

27. juli 2009

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Julie

Det er helt normalt at din datter reagerer med gråd, afvisning, frustration - eller bare ulykkelighed ... Og du har tacklet det rigtig flot og helt rigtigt, det bedste du kan gøre er nemlig bare at være der for hende, sidde med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.

Frustrationen, fortvivlelsen handler ganske givet om at jeres datter ikke ved, hvor I har været. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forklares hvad der sker. Det handler således ikke om at hun ikke har haft det godt sammen med mormor, de to har hygget sig og hun har nydt det - men hun har ikke kunne finde ud af, hvor I var og ikke vidst hvornår I kom igen.

De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at forstå at man stadig er der et eller andet sted, selvom man er ude af syne. Indtil de når de alder, så forstår de simpelthen ikke at man kan være på den anden side af væggen - det er også derfor nogle børn reagerer voldsomt, når man vil putte dem om aftenen og ...

Annonce

... går ud af værelset ... Barnet føler sig simpelthen forladt, når man går.

Og et eller andet sted kan man jo godt forstå det. Det er svært at blive afleveret hos en anden og ikke vide, hvor længe man skal være der eller hvad der skal ske. Man er bare der og ved så ikke mere, hvor er mor og far, hvornår kommer de igen osv.? Det må nogle gange være rigtig svært ikke at kunne forholde sig til tid og sted og derfor er det naturligt at der kommer en reaktion.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Så rigtig godt at du prioriterede bare at være der for hende og sidde med hende, så hun kunne mærke at "mor var der, mor var ikke forsvundet ...".

Når hun skal passes næste gang, så giv hende et lille fotoalbum med hvori der er små billeder af jer og af hende. Så kan den der passer hende (også pædagogerne i vuggestuen) kigger lidt på billederne med hende, bekræfte og betrygge at I kommer igen, I har ikke forladt hende, I er der stadig og I ses igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder