Svar: Vil kun have flaske af mor
13. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mormor
Det lyder dejligt at du skal passe dit barnebarn, - jeg kan dog godt forstå hvis du er lidt betænkelig ved det, når lillepigen ikke er så vild med at få flaske af andre:o)
Det vil ofte være sådan at barnet protesterer mere, hvis mor er i nærheden end hvis hun ikke er. Det vil sige at hvis dit barnebarn er alene med dig, hvis hun har brug for flasken og er tørstig, så vil hun godt acceptere at det er dig der giver hende den - der er jo ikke andre muligheder.
Derudover så kan man overveje 2 ting.
Det ene er at forsøge at efterligne det mor gør - simpelthen forsøge at sidde med hende på samme måde, se på hende, tale med hende eller se væk - hvordan mor nu plejer at gøre det. Man kan i den forbindelse overveje om en stofble eller lignende ved brystkassen, som duftede af mor kunne være en idé. Bed din datter om at sove med en klud et par nætter så den dufter af hende og hav den så hos dig, når lillepigen skal have mad.
En anden mulighed er at gøre noget som mor slet ikke plejer. Nogle gange er man nødt til at forsøge noget helt nyt. At forsøge at efterligne mor gør nogle børn trygge - for andre virker det frustrerende for det er jo ikke mor:o) Hvis mor plejer at sidde med sin datter i favnen så kan det således være en god idé at du ikke gør det, men i stedet har hende liggende ved siden af dig, når hun skal have flaske. Eller har hende på låret. Nogle gange kan det også være en fordel at lægge sig med hende i dobbeltsengen, så man er ved siden af og så selv lade hende forsøge holde lidt ved flasken og andre gange hjælper det at tilbyde hende flasken imens hun ligger i barnevognen.
Derudover tænker jeg at det er rigtig godt at hun spiser skemad - på den måde vil hun jo få masser af mad og vil også kunne få både mælk og vand af kop - hun kommer således ikke til at lide nød selvom hun afviser en enkelt flaske eller to, når du skal passe hende. Det vigtigste er at du tager det stille og roligt og ikke gå i panik over det. Hvis hun oplever dig rolig og afslappet, så vil hun også selv slappe mere af og sandsynligheden for at hun så tager imod flasken vil være større:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med pasningen og god fornøjelse til forældrene - hvad de nu skal :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske