Svar: Pasning ude - 17 mdr.

21. februar 2008

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Tina

Tak for dit dejlige ærlige brev:o)

Det er rigtig dejligt at I har det godt med din mands forældre og at de så gerne vil passe jeres datter. Det er dejligt og vigtigt af flere årsager.

For det første er det vigtigt at du og din mand en gang imellem har mulighed for at være sammen som par. Det er vigtigt at I kan pleje jeres parforhold og ikke bare pleje jeres forældreskab. Det betyder ikke at I skal tage på ferie alene eller gå i byen hele tiden, men det betyder at det er vigtigt, dejligt og godt at have mulighed for at jeres datter kan blive passet en gang imellem fordi I så kan tage en tur i biografen, gå en tur på cafe eller bare være hjemme og nyde hinanden.

Det er også vigtigt for børn at have bedsteforældre og vigtigt for bedsteforældrene at have kontakt med deres børnebørn - både børnebørn og bedsteforældre kan lære meget af hinanden og af at bruge tid sammen. Det er dog jer forældre, som barnet har allermest brug for og også jer, som barnet skal bruge mest tid sammen med.

Det er fint at jeres datter allerede har været på overnatning hos sine bedsteforældre, det kan hun godt med den alder hun har og når det drejer sig om en enkelt nat. Når det er sagt, så mener jeg dog stadig at man skal skelne mellem, hvad der er barnets behov og hvad der er de voksnes behov. Og som udgangspunkt mener jeg ikke at børn skal på ferie hos nogen, før de er så gamle at de selv kan sige at de har lyst til det - og det kan jeres datter ikke i en alder af 1½ år. Og jeg mener faktisk ikke at det er hendes behov.

Jeg synes det lyder utroligt priviligeret at give bedsteforældrene en fast overnatning om måneden og da jeg kan fornemme at du faktisk synes det er lidt svært, hvad så med at finde en anden løsning...

Nu ved jeg ikke hvor meget dine svigerforældre arbejder og hvad de laver. Men hvis I bor i nærheden af hinanden, var det så ikke muligt at de kunne ses en gang om måneden uden overnatning - kunne det ...

Annonce

... f.eks. være muligt at farmor og farfar hentede jeres datter i dagplejen og var sammen med hende om eftermiddagen, så kunne du og din mand måske komme hjem til dem, I kunne alle spise sammen og så kunne I tage hjem.

Det ville for det første give jer en frieftermiddag, en dag hvor I kunne arbejde længe eller gå til noget sammen, eller bare slappe af og samtidig ville I slippe for madlavningen og farmor og farfar kunne hygge sig med deres barnebarn og ville måske nyde at I kom på besøg...

Sådan en løsning kunne man jo også forestille sig var mulig en gang imellem - en gang om måneden, hvis du synes det er passende.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derudover tænker jeg at det måske også handler lidt om at dine svigerforældre gerne vil føle at de deltager og har en betydning i jeres og i jeres datters liv. De vil ganske givet blive meget glade hvis i inviterer dem med til forskellige ting I kan lave sammen. Det kunne være at tage en tur i zoo, eller tage i tivoli, når der er julemarked, halloween osv. Altså spørge om ikke de har lyst til at tage med til sådanne ting. Det kunne også være din sviger mor ville syntes det var helt vildt dejligt, hvis hun blev inviteret med en dag, når du skulle ud og kigge efter tøj til lillepigen. Hvis du nu ringede til hende og fortalte at du gerne ville have hende med ud og finde noget nyt forårstøj og lignende, så ville hun sikkert blive glad.

På den måde vil I kunne lave ting sammen og hygge jer sammen med stadig acceptere at din datter har en alder, hvor hun har bedst af at være sammen med mor. Hun har i forvejen lange dage i dagpleje og hvis hun så også skal være væk hjemme fra i weekenden, - så synes jeg det er lidt synd for både jer og hende. Så for at imødekomme alle, så kunne en kort dag i dagplejen, hvor bedsteforældrene tog over, måske være rigtig godt for både jer forældre, bedsteforældre og ikke mindst jeres dejlige pige.

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder