Svar: Mini-ferie hos bedste
16. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Eva
Hvor er det dejligt at I har en farmor, der tilbyder sin hjælp og gerne vil tage sig af drengene i flere dage. Det er et tilbud, som jeg i jeres situation, faktisk synes I skal tage imod.
Men, når det er sagt, så skal man jo gøre sig klart at det er et voksenbehov og ikke børnenes behov. I princippet har børn ikke brug for at blive sendt på ferie og være væk fra deres forældre før de selv er så gamle at de kan sige, de gerne vil ... men det betyder ikke, at det ikke kan være dejligt for dem at være sammen med bedsteforældre og at man som forældre ikke også må prioritere hinanden - for naturligvis må I det.
Når man skal beslutte hvorvidt børnene skal passes af bedste eller ej, så er man nødt til at se på hele situationen og det tjener i sidste ende børnene bedst, at mor og far også prioriterer hinanden og parforholdet og får lidt ekstra ressourcer via f.eks. sammenhængende nattesøvn. Alternativet er jo nogle gange at forældre ender med at gå fra hinanden, fordi man ikke får set hinanden som par og ikke får sin søvn i månedsvis og det er jo ikke optimalt.
I har den fordel at børnene har hinanden, det vil være dejligt for dem og trygt for dem at være af sted sammen, når de ikke er ældre end de er. Ingen af dem vil rigtigt kunne forstå hvor I er og hvornår I ses igen, selvom man er 2½ år kan man stadig ikke forholde sig til tid, dage osv. Det er noget ubestemmeligt noget at få at vide "mor og far henter dig på søndag...". Men det at de har hinanden, vil gøre dem mere trygge.
Derudover er det naturligvis nødvendigt at de kender farmor rigtig godt og føler sig trygge ved hende. At kusine og faster også er der - det lyder som om at det kunne være rigtig hyggeligt for alle. En uge er nok for lang tid, prøv om I kunne holde jer til 3 dage f.eks. fredag formiddag til søndag eftermiddag/aften og se hvordan det går :)
Rigtig meget held og lykke med det - til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske