Svar: For tidligt med overnatning?

6. oktober 2008

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Det er helt naturligt at din lille dreng lige skal se dig lidt an og også reagerer lidt på den situation, at han er blevet passet ude, skulle forholde sig til nye rutiner, til farmor - selvom han kender hende godt, til at sove et andet sted - andre lugte, lyde osv. Han er jo stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid og sted og han er så småt ved at være i den alder at han begynder at skelne imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller hos en fremmed ...

At han reagerer er derfor for mig at se et sundhedstegn, hvis han var ligeglad med om han blev passet af mor, farmor eller en anden, hvis han slet ikke reagerede på at være væk fra dig næsten et døgn, så ville jeg da først blive bekymret :o)

Det betyder naturligvis ikke at du ikke gerne må lade ham passe. Det kan være ganske fornuftigt nogle gange at prioritere sit parforhold, det at være et par og ikke kun være forældre - det har jeres søn jo ...

Annonce

... også gavn af fremover - men det er altid vigtigt at man gør sig klart at det er de voksnes behov og ikke barnets at blive passet. Børn har i princippet ikke behov for at blive passet af andre end deres forældre, før de selv kan bede om det ...

Der er ingen tvivl om at jeres søn har haft det dejligt hos sine farforældre og farmor har nydt det. Det er også rigtig dejligt at I har den mulighed og det lyder som om at jeres dreng har været tryg og affundet sig fuldstændig med situationen. Han har sovet godt, har spist, har puttet hos farmor osv. De har taget sig fint af ham og han har ikke lidt nød - men det er ikke ensbetydende med at han ikke gerne må reagere bagefter.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Han kan sagtens kende dig og skal nok blive sig selv igen, men han skal have lov til at reagere og vise dig at det her var lidt svært og det er naturligt at reaktionen kommer bagefter ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin