Svar: Familien vil gerne passe
4. november 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :)
Der er rigtig mange ting som spiller ind hos jer og sandsynligvis ligeså mange meninger om det hele, som der er voksne. Alle vil jo rigtig gerne have jeres dreng på besøg og synes det kunne være hyggeligt - og det kan det også, men det er vigtigt også at give ham ro, og her bliver vi nogle gange som voksne nødt til at sætte lidt grænser og skære igennem, ud fra det vi, som forældre, skønner er bedst.
Det er rigtig dejligt at jeres dreng giver udtryk for at han gerne vil besøge sine bedsteforældre. Og naturligvis skal de også ses. Det er dog ikke sikkert at han, med den alder han har, egentlig helt forstår, hvad det betyder at skulle overnatte hos dem og jeg er ikke sikker på at det er hans behov. I hvert fald er det vigtigt, at han har mulighed for at komme hjem igen, hvis han pludselig ikke synes det er sjovt at skulle være der alligevel ...
Bedsteforældrene bor en time væk og det gør naturligt tingene lidt sværere, end hvis de boede lige om hjørnet. Det er dog ikke længere, end at man godt kunne lave en aftale om at de f.eks. kom og hentede ham en eftermiddag efter børnehave, måske hentede ham lidt tidligere og herefter lavede noget sammen med ham, I kunne spise sammen om aftenen og han kunne så komme i seng til vanlig tid - bedsteforældrene kunne overnatte eller de kunne køre hjem efter aftensmaden.
Det ville være en god løsning, han ville kunne vise sine bedsteforældre børnehaven, de vil få et indblik i hans dagligdag. De ville kunne være sammen og bedsteforældrene vil også få et indtryk af, hvad dagligdag jeres dreng har og netop indtryk af, hvorfor faste spisetider, sovetider osv. er vigtigt. Og samtidig ville de kunne bruge tid sammen, ligesom jeres dreng stadig ville have en hverdag uden alt for mange ændringer og uden at han behøver komme "på ferie". Netop for at han kan trække stikket ud og også slappe af :)
Med hensyn til moster og jeres drengs "du skal gå", så kan det, som du skriver, sagtens handle om at han kender hende godt og afprøver nogle grænser, ligesom han gør overfor dig. Men det handler højst sandsynligt også om at han naturligt undersøger, hvad det han gør, gør ved andre. Og hendes reaktion er interessant at udforske, for han mærker jo at hun bliver ked af det, han mærker at hun trækker sig - at det gør noget ved hende. Og det gør det endnu mere spændende at undersøge, så det kan faktisk forstærke problemet.
Ud over det I allerede gør, - nemlig at tale med ham om at man bliver ked af det, forklare ham, at sådan skal han ikke tale osv. så kan det også være en rigtig god idé at hun griber det helt modsat an. At hun i stedet for at trække sig f.eks. siger "hvad siger du din lille bølle", griber fat i ham med et smil "siger du jeg skal gå, - ved du hvad jeg gør ved bøllespirer som dig - dem kiiiilder jeg!" eller lignende og så holder ham og kilder ham og tumler med ham. Så den reaktion han får ikke er at hun trækker sig eller bliver såret, men derimod at hun viser ham, at hun rigtigt gerne vil ham og at han ikke får lov til at afvise hende :)
Og med hensyn til at lade bedsteforældre passe, så er det enormt vigtigt at du har tillid til at de kan finde ud af det. Hvis ikke du kan have tillid til dette, så skal de ikke passe ham. Det bør ikke være nødvendigt at lave dagsplaner eller manualer - du skal gå ud fra at de gør det godt, at de kan vurdere hvad jeres drengs behov er og at de vil gøre alt hvad de kan for at passe på ham - at de vil ham det bedste. Hvis ikke dette er tilfældet, så kan de ikke passe ham ...
Jeg vil anbefale dig min bog "De bedste (bedste) forældre" - det kunne være en julegave-idé til bedsteforældrene i år ... :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske