Brev:
Sensitivt barn?
5. november 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Sensitivt barn?
Hej Helen
Jeg har altid synes min datter har været speciel på mange måde, men tænkt om ikke alle voksne har det sådan med lige netop deres børn:)
Jeg har lige været ved læge, grundet hun længe har "haft ondt i maven" uden grund. Lægen siger det er tegn på at hun kunne være et følsomt barn, da børns følelser sidder i maven. Det giver jo god mening.
Og det kan jeg kun nikke genkendende til. Jeg bliver så nysgerrig og er ved at søge information omkring det at være sensitiv og får bare en følelse af at det. Hun da og måske mig selv inklusiv...
Jeg kan genkende en del af de træk der beskrives, men hvordan diagnosticeres det? Og skal det det?
Her er hvad jeg lige tænker....
Hun er og har altid været meget følsom og kan slet ikke klare og forstå når andre er kede, slår osv. Det optager hende meget.
Hun lægger mærke til de mindste detaljer i hverdagen.
Har en stor samvittighed
Bryder sig ikke om at have beskidte hænder, våde hænder osv.
Hun har svært ved at sige farvel og afslutte noget, det ender altid med at hun bliver sur og ked. Ex. Hvis hun blive hentet hos en legekammerat, såbliver hun trist, sur og mut og kan ikke sige farvel.
Har svært ved at bryde op. Ex. når hun kommer hjem fra børnehave bliver hun også for det meste trist, mut og sur, når vi rammer matriklen.
Hun har altid haft svært ved at sove og give sig hen. Er nærmest aldrig drattet om af træthed. Har også som baby skulles hjælpes til søvnen, det kan vi virkelig se forskellen på nu hvor vi har fået lillebror som bare sover.
Hun er meget opmærksom på lugte og sanseindtryk.
Hun filosoferer meget og har altid gjort det og spørge meget til månen, stjernerne osv
Er forsigtig og opmærksom på konsekvenser, som jeg ikke synes et barn ellers er. Ex. Tør hun ikke gå på hoppepuden, trods det hun rigtig gerne vil, da hun ikke tør når der er andre.
Hun analyserer og søger forklaringer på alt ting
Jeg har altid undret mig over, hvorfor hun ikke bare kunne lege ubekymret selv, uden at være opmærksom på alle omgivelser og hvad der forgår omkring hende.
Hun er sproglig utrolig dygtig og talte meget tidlig. Hun bruger voksne ord, som sine egne.
Ex. Jeg har så forfærdenlig ondt i øret.
Jeg ved ikke om dette gør hende til en grad af et sensitivt barn, elle blot er som mange børn er flest?
Jeg glæder mig til at hører din mening
Med venlig hilsen
Mor