Sensitivt barn?

5. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Sensitivt barn?

Hej Helen

Jeg har altid synes min datter har været speciel på mange måde, men tænkt om ikke alle voksne har det sådan med lige netop deres børn:)

Jeg har lige været ved læge, grundet hun længe har "haft ondt i maven" uden grund. Lægen siger det er tegn på at hun kunne være et følsomt barn, da børns følelser sidder i maven. Det giver jo god mening.

Og det kan jeg kun nikke genkendende til. Jeg bliver så nysgerrig og er ved at søge information omkring det at være sensitiv og får bare en følelse af at det. Hun da og måske mig selv inklusiv...

Jeg kan genkende en del af de træk der beskrives, men hvordan diagnosticeres det? Og skal det det?

Her er hvad jeg lige tænker....
Hun er og har altid været meget følsom og kan slet ikke klare og forstå når andre er kede, slår osv. Det optager hende meget.

Hun lægger mærke til de mindste detaljer i hverdagen.

Har en stor samvittighed
Bryder sig ikke om at have beskidte hænder, våde hænder osv.

Hun har svært ved at sige farvel og afslutte noget, det ender altid med at hun bliver sur og ked. Ex. Hvis hun blive hentet hos en legekammerat, såbliver hun trist, sur og mut og kan ikke sige farvel.

Har svært ved at ...

Annonce

... bryde op. Ex. når hun kommer hjem fra børnehave bliver hun også for det meste trist, mut og sur, når vi rammer matriklen.

Hun har altid haft svært ved at sove og give sig hen. Er nærmest aldrig drattet om af træthed. Har også som baby skulles hjælpes til søvnen, det kan vi virkelig se forskellen på nu hvor vi har fået lillebror som bare sover.

Hun er meget opmærksom på lugte og sanseindtryk.

Hun filosoferer meget og har altid gjort det og spørge meget til månen, stjernerne osv

Er forsigtig og opmærksom på konsekvenser, som jeg ikke synes et barn ellers er. Ex. Tør hun ikke gå på hoppepuden, trods det hun rigtig gerne vil, da hun ikke tør når der er andre.

Hun analyserer og søger forklaringer på alt ting

Jeg har altid undret mig over, hvorfor hun ikke bare kunne lege ubekymret selv, uden at være opmærksom på alle omgivelser og hvad der forgår omkring hende.

Hun er sproglig utrolig dygtig og talte meget tidlig. Hun bruger voksne ord, som sine egne.
Ex. Jeg har så forfærdenlig ondt i øret.

Jeg ved ikke om dette gør hende til en grad af et sensitivt barn, elle blot er som mange børn er flest?

Jeg glæder mig til at hører din mening

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København