Brev:
Bange for høje lyde og andre babyer
6. januar 2023
Alder:
9 mdr.
Bange for høje lyde og andre babyer
Kære Helen.
Tusind tak for at dele dine tanker angående natamning og opvågninger. Vi har allerede forsøgt at følge nogle af dine råd, og det er gået bedre end jeg frygtede. Amningen om formiddagen er erstattet af et måltid uden problemer, og vi er også startet med at fjerne den ene af amningerne om natten. Vores søn sover faktisk allerede lidt bedre og har mere appetit om dagen, så det tyder på, vi er på rette vej.
Jeg har dog et andet spørgsmål, som jeg gerne vil høre hvad du tænker om. De sidste par uger er vores søn begyndt at blive meget bange for andre babyer - også for andre mennesker generelt, men især babyer. Det virker til, at deres lyde skræmmer ham. Han plejer at være meget nysgerrig og social sammen med andre børn, så jeg undrer mig og bekymrer mig over, hvorfor han pludselig er så frygtsom.
Når han ser en anden baby, fx i mødregruppe eller en vi hilser på i en anden barnevogn, virker han først rigtig interesseret, men så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig - men bliver så også igen bange, hvis den anden baby siger en høj lyd igen. Overfor voksne kan han godt tø op efter lidt tid, især hvis vi er hjemme i trygge rammer. Og hvis vi bare er sammen med familien eller folk vi kender godt, er han glad og tilpas, fuldstændig som han plejer, bortset fra at blive ked af det, hvis han ikke kan se mig - hvilket jeg ved, er helt naturligt i hans alder. Han er dog også pludselig blevet ret bange for støvsugeren.
Jeg aner ikke, om det mon er normalt for alderen. Det håber jeg, det er, eller at det bare er en fase, han skal igennem. Jeg har dog ikke set de andre babyer i mødregruppen reagere sådan, og jeg kommer nok til at bekymre mig meget for, hvordan han får det i vuggestuen om nogle måneder, hvis han stadig bliver så bange for de andre børns lyde. Hvad tænker du om det? Og er der mon noget særligt jeg kan/burde gøre for at hjælpe ham i de situationer?
Med venlig hilsen
en (nok lidt for bekymret) mor