Bange for høje lyde og andre babyer

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bange for høje lyde og andre babyer

Kære Helen.

Tusind tak for at dele dine tanker angående natamning og opvågninger. Vi har allerede forsøgt at følge nogle af dine råd, og det er gået bedre end jeg frygtede. Amningen om formiddagen er erstattet af et måltid uden problemer, og vi er også startet med at fjerne den ene af amningerne om natten. Vores søn sover faktisk allerede lidt bedre og har mere appetit om dagen, så det tyder på, vi er på rette vej.

Jeg har dog et andet spørgsmål, som jeg gerne vil høre hvad du tænker om. De sidste par uger er vores søn begyndt at blive meget bange for andre babyer - også for andre mennesker generelt, men især babyer. Det virker til, at deres lyde skræmmer ham. Han plejer at være meget nysgerrig og social sammen med andre børn, så jeg undrer mig og bekymrer mig over, hvorfor han pludselig er så frygtsom.

Når han ser en anden baby, fx i mødregruppe eller en vi hilser på i en anden barnevogn, virker han først rigtig interesseret, men så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til ...

Annonce

... mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig - men bliver så også igen bange, hvis den anden baby siger en høj lyd igen. Overfor voksne kan han godt tø op efter lidt tid, især hvis vi er hjemme i trygge rammer. Og hvis vi bare er sammen med familien eller folk vi kender godt, er han glad og tilpas, fuldstændig som han plejer, bortset fra at blive ked af det, hvis han ikke kan se mig - hvilket jeg ved, er helt naturligt i hans alder. Han er dog også pludselig blevet ret bange for støvsugeren.

Jeg aner ikke, om det mon er normalt for alderen. Det håber jeg, det er, eller at det bare er en fase, han skal igennem. Jeg har dog ikke set de andre babyer i mødregruppen reagere sådan, og jeg kommer nok til at bekymre mig meget for, hvordan han får det i vuggestuen om nogle måneder, hvis han stadig bliver så bange for de andre børns lyde. Hvad tænker du om det? Og er der mon noget særligt jeg kan/burde gøre for at hjælpe ham i de situationer?

Med venlig hilsen
en (nok lidt for bekymret) mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor