Bange for høje lyde og andre babyer

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bange for høje lyde og andre babyer

Kære Helen.

Tusind tak for at dele dine tanker angående natamning og opvågninger. Vi har allerede forsøgt at følge nogle af dine råd, og det er gået bedre end jeg frygtede. Amningen om formiddagen er erstattet af et måltid uden problemer, og vi er også startet med at fjerne den ene af amningerne om natten. Vores søn sover faktisk allerede lidt bedre og har mere appetit om dagen, så det tyder på, vi er på rette vej.

Jeg har dog et andet spørgsmål, som jeg gerne vil høre hvad du tænker om. De sidste par uger er vores søn begyndt at blive meget bange for andre babyer - også for andre mennesker generelt, men især babyer. Det virker til, at deres lyde skræmmer ham. Han plejer at være meget nysgerrig og social sammen med andre børn, så jeg undrer mig og bekymrer mig over, hvorfor han pludselig er så frygtsom.

Når han ser en anden baby, fx i mødregruppe eller en vi hilser på i en anden barnevogn, virker han først rigtig interesseret, men så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til ...

Annonce

... mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig - men bliver så også igen bange, hvis den anden baby siger en høj lyd igen. Overfor voksne kan han godt tø op efter lidt tid, især hvis vi er hjemme i trygge rammer. Og hvis vi bare er sammen med familien eller folk vi kender godt, er han glad og tilpas, fuldstændig som han plejer, bortset fra at blive ked af det, hvis han ikke kan se mig - hvilket jeg ved, er helt naturligt i hans alder. Han er dog også pludselig blevet ret bange for støvsugeren.

Jeg aner ikke, om det mon er normalt for alderen. Det håber jeg, det er, eller at det bare er en fase, han skal igennem. Jeg har dog ikke set de andre babyer i mødregruppen reagere sådan, og jeg kommer nok til at bekymre mig meget for, hvordan han får det i vuggestuen om nogle måneder, hvis han stadig bliver så bange for de andre børns lyde. Hvad tænker du om det? Og er der mon noget særligt jeg kan/burde gøre for at hjælpe ham i de situationer?

Med venlig hilsen
en (nok lidt for bekymret) mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet