Svar: Bange for høje lyde og andre babyer
6. januar 2023
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har haft glæde af mit tidligere svar :)
Det er rigtig fint, at du skriver, for ja - jeres dreng går igennem separationsfasen, og det spiller ind på hans pludselige reaktion overfor fremmede, høje lyde, andre babyer osv. Det sker, fordi han er igang med at udvikle en helt naturlig og sund tilknytning til dig :)
Jeres dreng kan ikke separere sig uden at føle sig ekstra knyttet til, og derfor vil han i denne periode klynge sig lidt ekstra. Det betyder blandt andet, at han kan blive ked af det, hvis du f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han har rigtig meget brug for at se dig, for ikke at føle sig forladt og alene - og nogle gange er det ikke nok at se dig, så har han brug for at være din favn og føle sig holdt.
På samme måde ser man også, at han har ekstra brug for dig, når I er andre steder eller når andre kikker på ham - også i disse situationer vil han kunne blive ekstra ked af det og have behov for at være mere i din favn.
Man kan sige, at separationsangsten medfører en form for "fremmedangst", som ikke er en dårlig ting, men derimod en måde at styrke ham - han søger at have mor ekstra tæt på sig - netop i den periode, hvor han fysisk øver sig i at bevæge sig mere væk. Det er altså et instinkt, som forhindrer ham i at bevæge sig for langt væk, så han ikke bliver væk fra dig:)
Samtidig vil andre børn - både yngre og ældre børn og også børn i mødregruppen nogle gange være svære helt at afkode. De kravler hen imod ham, tager måske legetøjet fra ham, de begynder også at græde osv. og det kan naturligt virke lidt voldsomt på din dreng - hvorfor han begynder at græde.
Han begynder også at blive mere og mere bevidst omkring ting, og han vil naturligt spejle de oplevelser, der er omkring ham. Så hvis han ser andre forældre gå, så kan han blive ked af det, fordi det minder ham om savnet, når du går. Eller hvis andre børn græder, så kan han også begynde at græde - faktisk kan alle børn pludselig bryde ud i gråd, fordi det på denne måde smitter, ligesom de også kan begynde at grine alle sammen...
Han kan naturligt også græde, fordi han bliver forskrækket, eller fordi der kommer pludselige lyde, som han ikke forstår, hvad er, og derfor bliver bange for. Derfor er det f.eks. en god idé, hvis du viser ham støvsugeren og også tænder for den, sætter lidt ord på lyden "støvsugeren larmer, bruummm" osv. så han lærer lyden at kende. Og hvis det er for voldsomt for ham lige nu, så kan du f.eks. hvis far støvsuger og jeres dreng bliver bange for lyden, tage jeres dreng på armen, gå hen og kikke på støvsugeren, sætte ord på "far støvsuger", og så gå væk fra larmen igen, så han også her lærer lyden at kende og finder ud af, at den lyd behøver han ikke blive bange for.
Han kan græde, fordi han bliver overstimuleret - der sker simpelthen for meget, måske for mange aktiviteter i løbet af en dag, måske for mange mennesker samlet på et sted -og han kan ikke overskue det hele, derfor begynder han at græde - og det virker, for så kommer ham op i din trygge favn og er igen mere rolig og kan bedre koble fra og finde roen... Hvis I f.eks. har været flere steder i julen og over nytåret, har haft mange gæster osv. så kan det godt blive for meget og overskuddet naturligt derfor mindre. Så har han brug for et par rolige dage uden aktiviteter ud af huset,:)
Hans reaktion er altså helt normal for alderen, og det er her vigtigt at sige, at du ikke skal "holde ham hjemme", fordi du er bange for, at han skal blive ked af det. Det er godt, hvis I stadig kan tage i mødregruppe, besøge andre, have gæster osv. Det vil hjælpe ham, at I mødes med andre børn og voksne - men meget gerne i mindre grupper, som ikke er for overvældende for ham og meget gerne i små doser, så hver dag ikke er overfyldt med aktiviteter.
Det er ofte også en god idé, hvis du lader ham starte med at være på dit skød, så han kan observere stedet og de andre børn og voksne fra din trygge favn - og når han så virker parat, så kan du sætte ham på gulvet. Du skrive blandt andet, at "så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig...". Prøv at lade ham starte hos dig og giv ham tid til at finde ud af, hvor I er, hvem I er sammen med og lige lande i situationen. Når han sidder hos dig, så vil han være mere tryg, have mere overskud til at charmere og pludre med andre, velvidende at de er på afstand, og mor passer på ham. Han vil også kunne bruge dig som et spejl, han vil tjekke op med dig: "hvordan reagerer mor på det her", og hvis du virker glad og rolig, så bliver han også gradvist mere glad og rolig.
Når han så virker parat, så lader du ham kravle rundt på gulvet, sætter dig i nærheden, så han ved, hvor du er og derfor hele tiden kan søge tilbage til sin trygge base, lader ham få fyldt sit "mor-depot" op igen, og når han så er parat, så kan han igen prøve lidt på egen hånd. Når han atter har brug for dig, så er du der naturligt parat igen. Du er på den måde hans base, som han hele tiden kan kravle til og fra og blive tanket op hos, og jo mere rolig du er, jo mere du smiler, snakker til de andre og signalerer, at de andre er trygge og rare at være sammen med, jo mere vil han finde ud af, at det netop er trygt og helt okay:)
Stille og roligt vil han kunne blive beroliget på afstand. Han vil ikke altid behøve din favn, vil kke altid skulle mærke dig, men du vil blot kunne sige "mor er lige her", "alt er okay, skat, kravl du blot videre igen", "hej skat, det er fint" osv. Og han vil kunne blive beroliget af dette. Det gælder f.eks. også, når han sidder i barnevognen, og andre nærmer sig, så vil han hen af vejen finde ud af, at han fint kan blive i barnevognen, du ser ham, er der for ham og alt er okay, uden at han behøver komme op i din favn hver gang:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske