Svar: Bange for høje lyde og andre babyer

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har haft glæde af mit tidligere svar :)

Det er rigtig fint, at du skriver, for ja - jeres dreng går igennem separationsfasen, og det spiller ind på hans pludselige reaktion overfor fremmede, høje lyde, andre babyer osv. Det sker, fordi han er igang med at udvikle en helt naturlig og sund tilknytning til dig :)

Jeres dreng kan ikke separere sig uden at føle sig ekstra knyttet til, og derfor vil han i denne periode klynge sig lidt ekstra. Det betyder blandt andet, at han kan blive ked af det, hvis du f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han har rigtig meget brug for at se dig, for ikke at føle sig forladt og alene - og nogle gange er det ikke nok at se dig, så har han brug for at være din favn og føle sig holdt.

På samme måde ser man også, at han har ekstra brug for dig, når I er andre steder eller når andre kikker på ham - også i disse situationer vil han kunne blive ekstra ked af det og have behov for at være mere i din favn.

Man kan sige, at separationsangsten medfører en form for "fremmedangst", som ikke er en dårlig ting, men derimod en måde at styrke ham - han søger at have mor ekstra tæt på sig - netop i den periode, hvor han fysisk øver sig i at bevæge sig mere væk. Det er altså et instinkt, som forhindrer ham i at bevæge sig for langt væk, så han ikke bliver væk fra dig:)

Samtidig vil andre børn - både yngre og ældre børn og også børn i mødregruppen nogle gange være svære helt at afkode. De kravler hen imod ham, tager måske legetøjet fra ham, de begynder også at græde osv. og det kan naturligt virke lidt voldsomt på din dreng - hvorfor han begynder at græde.

Han begynder også at blive mere og mere bevidst omkring ting, og han vil naturligt spejle de oplevelser, der er omkring ham. Så hvis han ser andre forældre gå, så kan han blive ked af det, fordi det minder ham om savnet, når du går. Eller hvis andre børn græder, så kan han også begynde at græde - faktisk kan alle børn pludselig bryde ud i gråd, fordi det på denne måde smitter, ligesom de også kan begynde at grine alle sammen...

Han kan naturligt også græde, fordi han bliver forskrækket, eller fordi der kommer pludselige lyde, som han ikke forstår, hvad er, og derfor bliver bange for. Derfor er det f.eks. en god idé, hvis du viser ham støvsugeren og også tænder for den, sætter lidt ord på lyden "støvsugeren larmer, bruummm" osv. så han lærer lyden at kende. Og hvis det er for voldsomt for ham lige nu, så kan du f.eks. hvis far støvsuger og jeres dreng bliver bange for lyden, tage jeres dreng på armen, gå hen og kikke på støvsugeren, sætte ord på "far støvsuger", og så gå væk fra larmen igen, så han også her lærer lyden at kende og finder ud af, at den lyd behøver han ikke blive bange for.

Han kan græde, fordi han bliver overstimuleret - der sker simpelthen for meget, måske for mange aktiviteter i løbet af en dag, måske for mange mennesker samlet på et sted -og han kan ikke overskue det ...

Annonce

... hele, derfor begynder han at græde - og det virker, for så kommer ham op i din trygge favn og er igen mere rolig og kan bedre koble fra og finde roen... Hvis I f.eks. har været flere steder i julen og over nytåret, har haft mange gæster osv. så kan det godt blive for meget og overskuddet naturligt derfor mindre. Så har han brug for et par rolige dage uden aktiviteter ud af huset,:)

Hans reaktion er altså helt normal for alderen, og det er her vigtigt at sige, at du ikke skal "holde ham hjemme", fordi du er bange for, at han skal blive ked af det. Det er godt, hvis I stadig kan tage i mødregruppe, besøge andre, have gæster osv. Det vil hjælpe ham, at I mødes med andre børn og voksne - men meget gerne i mindre grupper, som ikke er for overvældende for ham og meget gerne i små doser, så hver dag ikke er overfyldt med aktiviteter.

Det er ofte også en god idé, hvis du lader ham starte med at være på dit skød, så han kan observere stedet og de andre børn og voksne fra din trygge favn - og når han så virker parat, så kan du sætte ham på gulvet. Du skrive blandt andet, at "så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig...". Prøv at lade ham starte hos dig og giv ham tid til at finde ud af, hvor I er, hvem I er sammen med og lige lande i situationen. Når han sidder hos dig, så vil han være mere tryg, have mere overskud til at charmere og pludre med andre, velvidende at de er på afstand, og mor passer på ham. Han vil også kunne bruge dig som et spejl, han vil tjekke op med dig: "hvordan reagerer mor på det her", og hvis du virker glad og rolig, så bliver han også gradvist mere glad og rolig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når han så virker parat, så lader du ham kravle rundt på gulvet, sætter dig i nærheden, så han ved, hvor du er og derfor hele tiden kan søge tilbage til sin trygge base, lader ham få fyldt sit "mor-depot" op igen, og når han så er parat, så kan han igen prøve lidt på egen hånd. Når han atter har brug for dig, så er du der naturligt parat igen. Du er på den måde hans base, som han hele tiden kan kravle til og fra og blive tanket op hos, og jo mere rolig du er, jo mere du smiler, snakker til de andre og signalerer, at de andre er trygge og rare at være sammen med, jo mere vil han finde ud af, at det netop er trygt og helt okay:)

Stille og roligt vil han kunne blive beroliget på afstand. Han vil ikke altid behøve din favn, vil kke altid skulle mærke dig, men du vil blot kunne sige "mor er lige her", "alt er okay, skat, kravl du blot videre igen", "hej skat, det er fint" osv. Og han vil kunne blive beroliget af dette. Det gælder f.eks. også, når han sidder i barnevognen, og andre nærmer sig, så vil han hen af vejen finde ud af, at han fint kan blive i barnevognen, du ser ham, er der for ham og alt er okay, uden at han behøver komme op i din favn hver gang:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre