Brev:
Sensitiv baby?
7. januar 2023
Alder:
7 mdr.
Sensitiv baby?
Hej Helen,
Tak for dit svar til mit spørgsmål om ændring af døgnrytme. Dem vil vi forsøge os med:-)
Vi har en anden problemstilling, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at høre dine tanker omkring.
Vi har som tidligere nævnt en dejlig pige på 7 måneder. Jeg føler altid, at hun har været noget mere “krævende” end eksempelvis babyerne i min mødregruppe. Særligt de sidste måneder har jeg ikke kunne ligge hende fra mig når vi er andre steder uden at hun bliver ked af det - heller ikke selvom jeg sidder lige ved hende. Hun er meget tryghedssøgende og vil gerne bare hænge på min arm når der er andre, så det får hun selvfølgelig også lov til.
Derudover er der ikke nogen udover min kæreste og jeg som må holde hende. Vi har prøvet flere gange at lade bedsteforældre holde hende, men har accepteret at det vil hun bare ikke til stor frustration for dem og alle andre som gerne vil holde hende.
Det egentlige “problem” er, at det meget sjælendt er nogen god oplevelse når vi er sammen med andre - dette gælder egentlig både når vi er hjemme, men i højeste grad når vi er ude. Hun ser folk meget skeptisk an og er ikke tilfreds selvom hun sidder på armen af mig når folk siger hej til hende. Dernæst kan hun godt begynde at smile til dem og charme og måske også række ud efter dem, men der går ikke særlig længe før hendes korthus vælter og det bliver for meget for hende og hun bliver ked af det. Når det sker får vi ikke ro på hende før noget tid efter vi går eller hun bliver puttet til lur.
Vi sørger for at give hende en masse tryghed, sut, snakker stille til hende, har hende på armen og går ind i et andet rum når hun skal skiftes og have mad for at prøve at undgå at det bliver for meget. Det kan allerede blive for meget for hende 15 minutter efter hun er taget op for lur og har fået noget at spise og ellers er godt tilpas. Det begrænser også selvfølgelig rigtig meget og jeg går ofte derfra ked af det fordi jeg ikke kan se, hvordan vi skal være en del af noget socialt uden en ked af det baby. Jeg havde også meldt mig til babyleg, men måtte afbryde dette, da hun simpelthen blev så ked af det nærmest lige med det samme.
Det fungerer altså ikke uanset om vi er i mødregruppe, har besøg af lidt familie eller er til lidt større familiesammenkomster. Jeg synes altid det har været sådan i en grad, men er desværre kun blevet værre i takt med at hun er blevet større og nu i en sådan grad, at vi faktisk ikke har lyst til at deltage i noget længere.
Generelt synes jeg hun er svær at gøre tilfreds særlig længe ad gangen. Når hun er vågen kræver hun min fulde opmærksomhed og vil eksempelvis sjælendt ligge mere end et par minutter på legetæppet alene. Hun har det helt sikkert bedst på armen af enten min kæreste og jeg. Hun er også meget sensitiv overfor lyde og kan begynde og græde, hvis jeg eksempelvis tænder min el-tandbørste. Når hun skal sove er der derimod intet og hun vågner heller ikke nemt af larm.
Jeg har hele tiden tænkt at det nok blev bedre med tiden, men jeg er efterhånden ved at være tyndslidt over at være så begrænset efter 7 måneder, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre dine tanker omkring det. Det skal siges, at hun er en glad, smilende og grinende baby når vi bare er os tre i vores vante rammer. Derudover skal også lige nævnes at vi ikke har kalenderen fuld med en masse aktiviteter og at dette som sagt kan ske ved at vi er i mødregruppe eller har besøg i en time.
Har vi en sensitiv pige, er hun mere krævende end andre babyer og i så fald hvordan hjælper vi hende bedst muligt? Er hun bare en baby, som er naturligt meget tryghedssøgende eller gør vi noget forkert?
På forhånd tak 😊