Brev:
Søvn og trivsel - 21 mdr.
14. december 2022
Alder:
21 mdr.
Søvn og trivsel - 21 mdr.
Kære Helen
Det er ved at være meget længe siden, at du sidst har hørt fra mig, men nu er jeg der, hvor min mand og jeg virkelig godt kunne bruge din sparring.
Vores yngste er lige blevet 21 mdr., og vi er en smule bekymrede for hans trivsel.
Som du ved fra tidligere breve, så er han en dreng, som tidligere har haft øreproblemer og har fået lagt dræn, og måske pga. de erfaringer det første år af hans liv, har han aldrig fået en rigtig god soverytme.
I perioden fra omkring 14-15 mdr. og indtil omkring 18 mdr. har nok været hans bedste periode, hvor putteritualet var: læse godnathistorie i mors og fars seng og dernæst bæres ind i egen seng (på værelse delt med storebror), hvor han så meget fint er faldet hurtigt i søvn til en godnatsang. Der sov han så på rigtig gode nætter til 4-5 tiden og kom så ind i vores seng tidlig morgen. De fleste nætter vågnede han dog stadig ved 2-tiden og ville ind i vores seng.
Vi har virkelig forsøgt at ramme balancen, hvor vi har mødt ham i hans behov om tryghed, men samtidig været konsekvente i, at han skulle falde trygt i søvn i sin egen seng, og det er jo sådan set også gået godt i nogle måneder. Vi håbede så på, at han efterhånden ville sove længere og længere i sin egen seng og så vågne op i egen seng om morgenen.
Nu til problemet: For tre måneders tid siden ændrede det sig til, at han begyndte at komme tidligere og tidligere ind til os. Det har været umuligt at få ham til at falde til ro i egen seng. Han skriger og græder helt utrøsteligt, indtil han bliver taget op, og han har peget ud af rummet og skreget i vilden sky, hvis vi har forsøgt at lægge ham igen og berolige ham. Da er vi så blevet nødt til at tage ham ud af rummet, da storebror indimellem er vågnet og har grædt, fordi han bliver vækket af gråden. ...
...
For en måneds tid siden ændrede det sig så yderligere til, at han nægtede at blive lagt i sin seng. Præcis samme drama udspiller sig, han græder og skriger og klæber sig ind til os. I samme periode er han begyndt at gå og sige hele tiden, at han er 'bange'. Det handler om mange ting: lyde, billeder, hvis vi taler lidt højere end normalt, hvis storebror gør noget pludseligt mm. Dagplejemoren oplever præcis det samme, og han søger hende og os meget. Han vil helst sidde på armen konstant og siger mange gange om dagen, at han er bange. Vores dagplejemor siger, at hun jo kender os så godt, at hun ved, at han vokser op i et meget omsorgsfuldt hjem, men hun er bekymret for ham - og det er vi altså også efterhånden.
Vi har den seneste uges tid taget hans seng ind til os, taget siden af, og nu er vi nået dertil, hvor han får godnathistorie, mens han ligger i sin egen seng og falder også i søvn der - uden gråd. Der går dog ikke mange timer, før han kravler hen til os, hvor han med det samme finder ro. Han vil allerhelst ligge, så han kan mærke vores hud.
Vi forstår simpelthen ikke, hvad der er sket. Han har været sådan en tryg dreng tidligere. Vores dagplejemor sagde i forbindelse med indkøringen (omkring 11 mdr.), at hun aldrig har oplevet så nem en indkøring, at han bare er så rolig og tryg og stabil af sind. Lidt i modsætning til sin storebror (4,5 år), som er en utrolig god og nem dreng, men som generelt bare er mere sensitiv over for indtryk, forandringer mm.
Vi er pludselig blevet bekymret for udsigterne, vi synes, at det lader til at være meget mere end "en periode", og vi er også bekymret for, hvordan vi skal håndtere det. Vi synes, vi giver ham al den omsorg og fysiske nærvær, vi overhovedet kan med en hverdag, som også skal hænge sammen.
Mange hilsner
Sarah