Brev:
Forsinket udvikling? - 17 mdr.
10. december 2021
Alder:
17 mdr.
Forsinket udvikling? - 17 mdr.
Kære Helen
Først og fremmest tak for en brugbar brevkasse – jeg er sikker på mange forældre har stor glæde af den. Det er først nu, at jeg er blevet medlem, men har siden jeg blev mor nydt godt af de mange svar, man kan finde på din hjemmeside. Tak.
Jeg skriver til dig, da min mand og jeg ikke ved, hvad vi skal tænke om vores søns udvikling. Jeg er bekymret og i sådan en grad, at det påvirker mig til daglig. Valdemar bliver 17 måneder næste uge og er en glad og tillidsfuld lille dreng, som man ikke kan andet end elske. Han har haft mere modstand end de fleste. Ud over at blive født semi-akut, da jeg udviklede svangerskabsforgiftning, startede han efter 14 dage med at kaste op. Første gang blev jeg så forskrækket, at jeg græd, fordi det var så voldsomt og eksplosivt. I starten var det ikke så tit, men det tog mere og mere til, indtil det til sidst var efter hvert måltid.
Min egen SP mente, jeg nok var lidt sårbar ovenpå et hårdt fødselsforløb og vores læge tænkte, at det nok bare var gylp. Valdemar tabte sig meget og jeg ammede 14 gange i døgnet for at følge med. Som du sikkert har gættet, havde han pylorusstenose og da vi endelig blev taget alvorlig af lægevagten blev vi hasteindlagt og indstillet til operation, da han var meget medtaget. Siden da, har den stakkels dreng ikke fået fred og han er blevet undersøgt for alt fra hjertefejl til hydrocefalus, da hans opkastninger fortsatte og han fik blod i afføringen (de fandt i stedet slem allergi for komælksprotein). Efter vuggestuestart har han igen været meget syg. Senest var vi indlagt 1,5 uge med blodige opkastninger og høj feber.
Nu står vi så der, at Valdemar har svært ved at ramme sine udviklingsmilepæle. Grovmotorisk kravlede han som 12 måneder gammel og han går i dag langs møblerne både ligeud og til siden. Han er dog ikke klar til at slippe og har endnu ikke taget sit første skridt. Han vil ikke ”holdes i hånden” eller gå med gåvogn.
Sprogligt er han ikke alderssvarende. Hans pludren har aldrig udviklet sig til at indebære konsonanter udover ”H”, ”M” og ”V”. Det er mere som om han ”synger”, når han kommunikerer med os. Han gør heller ikke anledning til at pege, selvom han godt kan dele opmærksomheden omkring noget, som jeg præsenterer ham for. Han viser mig ikke noget selv eller rækker legetøj til mig på opfordring. Det skal dog siges, at han er meget opsøgende på kontakt og vi både synger, læser bøger og siger rim/ramser dagligt. Vi taler meget med ham og går ture, hvor vi taler om de ting, vi ser, men det er som om intet hænger fast.
Jeg er selv fagprofessionel, men det er mere en forbandelse end en velsignelse, da jeg ikke kan se vores situation udefra. Hvordan ser du på mine beskrivelser ud fra din erfaring? Er sådan en forsinkelse forventelig set ud fra hans historik eller er der grundlag for vores bekymring?
Igen tak for en brugbar brevkasse. Håber du kan hjælpe os med vores næste skridt – hvad enten det er, at slå koldt vand i blodet eller gøre noget anderledes.
Venlig hilsen
Valdemars mor