Forsinket udvikling? - 17 mdr.

10. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Forsinket udvikling? - 17 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest tak for en brugbar brevkasse – jeg er sikker på mange forældre har stor glæde af den. Det er først nu, at jeg er blevet medlem, men har siden jeg blev mor nydt godt af de mange svar, man kan finde på din hjemmeside. Tak.

Jeg skriver til dig, da min mand og jeg ikke ved, hvad vi skal tænke om vores søns udvikling. Jeg er bekymret og i sådan en grad, at det påvirker mig til daglig. Valdemar bliver 17 måneder næste uge og er en glad og tillidsfuld lille dreng, som man ikke kan andet end elske. Han har haft mere modstand end de fleste. Ud over at blive født semi-akut, da jeg udviklede svangerskabsforgiftning, startede han efter 14 dage med at kaste op. Første gang blev jeg så forskrækket, at jeg græd, fordi det var så voldsomt og eksplosivt. I starten var det ikke så tit, men det tog mere og mere til, indtil det til sidst var efter hvert måltid.

Min egen SP mente, jeg nok var lidt sårbar ovenpå et hårdt fødselsforløb og vores læge tænkte, at det nok bare var gylp. Valdemar tabte sig meget og jeg ammede 14 gange i døgnet for at følge med. Som du sikkert har gættet, havde han pylorusstenose og da vi endelig blev taget alvorlig af lægevagten blev vi hasteindlagt og indstillet til operation, da han var meget medtaget. Siden da, har den stakkels dreng ikke fået fred og han er blevet undersøgt for alt fra hjertefejl til hydrocefalus, da hans opkastninger fortsatte og han fik blod i afføringen (de fandt i stedet slem allergi for komælksprotein). Efter ...

Annonce

... vuggestuestart har han igen været meget syg. Senest var vi indlagt 1,5 uge med blodige opkastninger og høj feber.

Nu står vi så der, at Valdemar har svært ved at ramme sine udviklingsmilepæle. Grovmotorisk kravlede han som 12 måneder gammel og han går i dag langs møblerne både ligeud og til siden. Han er dog ikke klar til at slippe og har endnu ikke taget sit første skridt. Han vil ikke ”holdes i hånden” eller gå med gåvogn.

Sprogligt er han ikke alderssvarende. Hans pludren har aldrig udviklet sig til at indebære konsonanter udover ”H”, ”M” og ”V”. Det er mere som om han ”synger”, når han kommunikerer med os. Han gør heller ikke anledning til at pege, selvom han godt kan dele opmærksomheden omkring noget, som jeg præsenterer ham for. Han viser mig ikke noget selv eller rækker legetøj til mig på opfordring. Det skal dog siges, at han er meget opsøgende på kontakt og vi både synger, læser bøger og siger rim/ramser dagligt. Vi taler meget med ham og går ture, hvor vi taler om de ting, vi ser, men det er som om intet hænger fast.

Jeg er selv fagprofessionel, men det er mere en forbandelse end en velsignelse, da jeg ikke kan se vores situation udefra. Hvordan ser du på mine beskrivelser ud fra din erfaring? Er sådan en forsinkelse forventelig set ud fra hans historik eller er der grundlag for vores bekymring?

Igen tak for en brugbar brevkasse. Håber du kan hjælpe os med vores næste skridt – hvad enten det er, at slå koldt vand i blodet eller gøre noget anderledes.

Venlig hilsen
Valdemars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor