Datter på 6 en halv måned (29 uger) vil ikke ligge og sidde i stol/barnevogn

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Datter på 6 en halv måned (29 uger) vil ikke ligge og sidde i stol/barnevogn

Kære Helen.

Vi har en datter med højt energiniveau. Hun vil ikke rigtig puttes uden mors bryst og tager korte lure, hvis hun ikke ligger med mor. Sådan har det været længe. Det er hvad det er, og vi klarer den med korte lure og én længere middagslur med mor på (normalt) 2 timers tid.

Dette har ændret sig radikalt de sidste par dage hvor hun bare ikke vil sove mere end 30-45 minutter og hun ender overtræt og uoplagt - og skrigende. Tager op til halvanden time om at blive puttet om aftenen, med amning, sang og vores ellers skudsikre rutine. Det er egentlig ikke det jeg vil skrive om, men jeg tænker der er en sammenhæng med et tigerspring som ligger her og noget frygt for adskillelse?

Vores helt store udfordring er faktisk at hun aldrig har gidet at ligge i sin barnevogn. Hun skriger og er utilfreds og det ender med gråd. Vi skiftede forholdsvist hurtigt til klapvogn, men det gider hun så absolut heller ikke, med intensiv underholdning bliver det til 20 minutters tid inden hun bliver utilfreds og det ender samme sted, med gråd. Det samme med autostolen. Det er virkelig frustrerende, da vi efterhånden ikke tager nogen steder med mindre hun sidder i bæresele som også er lidt trivielt (og ikke lovligt at køre med).

Hun har en Tripp Trapp stol som hun spiser ...

Annonce

... fra, men hun skriger ofte her også og virker også utilfreds med at sidde der, hvis hun ikke underholdes/spiser. Vi forsøger med træning i klapvogn, men hun råber og skriger og græder efterfølgende. Vi gør hvad vi kan for at underholde, men selv med øjenkontakt, musik og legetøj, lige efter en lur og mad, med ren ble, ender hurtigt med at være træls for hende, og dermed os. Vi har også forsøgt at vende hende ud mod verden og det hjælper meget lidt, men hun er ikke glad for det. Og så en sidste ting, barnevogn, klapvogn, autostol på stel eller i bil - hun falder ALDRIG i søvn der. Det virker måske som en lille ting, men det fylder meget for os at vi ikke "bare" kan gå en tur, uden frygt og nervøsitet for at hun bliver ked.

Er der noget vi kan gøre? Vi vil så gerne gå ture med hende. Er det bare at sælge klapvogn og barnevogn på den blå avis og gå med hende i selen indtil hun selv kan gå?

Generelt er hun meget glad, smilende, grinende, nysgerrig, stærk og temperamentsfuld. Hun kan ikke selv komme op men sidder på numsen med rank ryg, hiver sig selv op når vi tager hende i hænderne mens hun ligger ned og forsøger endda at komme op at stå i sin tremmeseng, når hun kan få fat i kanten.

Kan det være maven? Ryggen? Noget helt andet?

De bedste hilsner
Nikolaj

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor