Svar: Datter på 6 en halv måned (29 uger) vil ikke ligge og sidde i stol/barnevogn

14. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Nikolaj

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Der er flere ting, som kan spille ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge :)

Nu hvor jeres datter er blevet 6 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til en fast rytme dagen igennem. Det betyder et fast stå op tidspunkt hver morgen, fordi det er med til at sikre faste spise- og sovetidspunkter resten af dagen, og det igen er vigtigt for at påvirke hendes indre ur, så hun rent faktisk føler sig træt og parat til at sove, når I putter hende, og så hun også føler sig sulten og parat til at spise, når det er spisetid.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at trives med 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Hvis hun starter dagen meget tidligt eller sover korte dagslure, så er det dog helt normalt, at hun vil have behov for en 3. lur sidst på dagen. Det betyder igen, at en dagsplan nu kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, måske indtil klokken ca. 07...

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, måske 9.30...

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvad tid den ligger

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes evt. her og puttes evt. til en 3. lur. Det afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvornår den ligger.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet kan her igen variere efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.

Det er vigtigt, at hun tilbydes tilstrækkeligt med mad hele dagen igennem. Hun skal stadig ammes, og mælk udgør stadig en stor del af hendes indtag, men stille og roligt skal mængden af skemad sættes op og antallet af amninger skrues ned. Lige nu vil det være fint med 6 amninger i døgnet og de næste 14 dage må I gerne fjerne en amning, så hun ammes 5 gange og når hun så bliver 7 måneder, så vil det være passende med 4 amninger der ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun i 7 måneders alderen skal lære at sove uden brystet i munden, når hun puttes til formiddagslur.

Det betyder igen, at det er vigtigt, at I nu arbejder bevidst på at adskille bryst og søvn. Hun skal stadig ammes før sine lure, men hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden. Om dagen vil det være rigtig godt, at I forsøger med barnevognen - og hun må gerne sidde i den, kikke på verden, blive fyldt op med indtryk - I skal ikke lægge hende ned, før hun sover eller på nogen som helst måde virker parat til det. Det er vigtigt, at hun ikke lægges ned og begynder at græde og skrige - så vil hun igen og igen forbinde barnevognen med noget, som ikke er rart - og det samme gælder naturligt klapvognen.

Du skriver, at I forsøger at træne med klapvognen, og det er netop super godt. Hvis det lige nu ikke kan lykkes at vænne hende til det i længere tid, så er det vigtigt, at I blot gør det kortvarigt, så hun igen og igen oplever det okay at sidde i sin vogn. I skal altså stoppe før hun bliver helt ulykkelig over det. Men øv det gerne dagligt til f.eks. formiddagsluren, så rytmen også her giver genkendelighed og tryghed - hun lærer at hun om formiddagen sættes i sin barnevogn eller klapvogn og I triller tur - uden at lægge hende ned, hvis det gør hende ked af det.

Og når mor putter hende til middagsluren eller om aftenen og lægger sig med hende og ammer hende i dobbeltsengen, så er det på samme måde vigtigt at adskille amning og søvn. Mor skal helst nå dertil, hvor jeres datter dier, slipper brystet, smiler til mor, triller om på siden og sover, så hun får sin mælk men ikke er afhængig af brystet i munden for at falde i søvn. Mor skal samtidig indføre bestemte kærtegn, som luller jeres datter til ro. Og hen af vejen vil ...

Annonce

... det være super godt, hvis mor kan øve at amme hende siddende og derefter putte hende i seng og så bruge kærtegnene til at lulle jeres datter til ro netop i sengen. Så hun på den måde gradvist også vænnes til at sove lidt på afstand af mor, men stadig få sin mælk og stadig føler sig helt tryg ved søvnen.

For at gøre jeres datter glad for den høje stol, så kan det være en god idé at give hende lidt mad i hånden - ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, som hun kan sidde og gumle og gnaske på, opbløde med spyt osv. og derefter så give hende grød og mos med en ske og vand af kop. Og så må hun gerne komme ned på gulvet. Også her er det en god idé at øve, at hun sidder i den høje stol, når hun spiser, men samtidig også vigtigt, at det forbindes med noget dejligt og rart, så hun ikke sidder der længere end hun lige nu kan kapere - det kan godt være 10-15 minutter er nok, og så må hun tilbage på gulvet igen.

I kan med fordel også bruge den høje stol, når I nogle gange er i køkkenet, laver maden klar osv. så hun ikke sidder ved bordet, men er med i køkkenet, ser hvad der foregår. Igen kan I give hende lidt brødskorper, blød frugt i hånden, eller måske lidt bagepapir, som hun kan sidde og kramme eller lignende og på den måde gøre det mere okay at sidde i højstol. I kan også købe legetøj med sugekop, som I måske (alt efter hvilket bord I har) kan sætte på bordet foran hende, når hun sidder i den høje stol, og som derfor kan gøre det lidt sjovt igen at sidde der...

Alder og udvikling spiller ind på hendes uro lige nu. Der er ingen tvivl om at 6 måneders alderen er en rigtig dejlig alder og jeres datter kan være den sødeste, smilende og mest charmerende lille pige, men mange forældre oplever også denne alder meget frustrerende...

Jeres datter er naturligt mere mobil nu. Hun kan trille, deje om sin akse, forsøger at få fat i sit legetøj, putter det i munden osv. og du nævner også, at hun er begyndt at hive sig op ved tremmerne i sengen. Det er super godt! Og der er ingen tvivl om, at hun øver sig i at bruge sin krop og sin styrke - men hun har stadig svært ved at mobilisere sig helt, så når hun forsøger at krybe hen til sit legetøj, så får hun bevæget sig baglæns og væk fra det - og så bliver hun rigtig frustreret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Mange forældre oplever også, at deres barn har brug for underholdning, leg og stimulation stort set hele tiden. Hvor hun tidligere godt har kunne ligge lidt for sig selv og fundet glæde i at lege lidt på egen hånd, så virker det pludselig som om, at intet rigtig dur og at I skal være på hende konstant. Det kan godt føles som om, at man som mor og far "gir og gir" hele dagen og nærmest kun får utilfredshed tilbage, sådan er det naturligvis ikke, men det kan godt føles sådan - og måske især nu, hvor I på grund af corona skal være hjemme og ikke har mulighed for at mødes med andre børn og forældre, gå til babysvømning, rytmik eller blot gå i butikker... Det er bare rigtig hårdt og det bliver naturligt ikke lettere, når jeres datter virker utilfreds og svær helt at beskæftige og stille tilpas...

6 måneders alderen er for mange også en skæringsdag, hvor jeres datter skal vænnes fra brystet om natten og måske vænnes til at sove på eget værelse, så soveværelset igen kan blive mors og fars. efter ½ år kan I godt have et behov for at være mere par igen og ikke "kun" forældre, og det er naturligt frustrerende, når I så mærker, at jeres datter klynger sig ekstra og har mere brug for jer - og det især føles som om, at det faktisk ikke rigtig hjælpe, at I er der, at det I gør ikke rigtig virker. Men det gør det - det er bare en svær periode/alder :)

Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, at det kan være en god idé at få hende tjekket igennem af lægen. Han eller hun kan også fortælle jer, om det vil være relevant at hun ses af f.eks. en børnefysioterapeut eller kiropraktor. Det kan være en god idé at finde ud af, om hun har nogle spændinger i nakke, skuldre, ryg, lænd, som gør at hun har ondt, når hun lægges ned eller sidder, og som kan forklare nogle af de protester og gråd I oplever.

Jeg håber, at du ud af mine tanker og også forslag til dagsplan er hjulpet lidt videre og måske kan se, hvad I kan ændre på eller gå videre med :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Og nej - jeg synes ikke, I skal sælge hverken barnevogn eller klapvogn på nuværende tidspunkt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder