Brev:
Udviklingsspring omkring 6 mdr
15. maj 2018
Alder:
6 mdr.
Udviklingsspring omkring 6 mdr
Hej Helen
Tak for dine gode råd omkring putningen. Siden har lillesøster pludselig taget sutten til sig. Det er dejligt. Det betyder også at hun ikke er så interesseret i amningen mere. Hun vil hellere have flasken, men jeg synes egentlig også at jeg har gjort alt for at få amningen til at fungere så længe som muligt. Så skulle det ebbe ud nu, er det også ok.
Hun får nu 3 hovedmåltider og lidt frugtmos om eftermiddagen. Hun er dygtig til at spise. Skal jeg stadig holde igen? Der er kommet mere ro på om natten (7-9-13. Jeg tør næsten ikke at sige det ;-)). En gang i mellem sover hun fra 23.00 til 5.00. Så det er også rigtigt flot! Hun er nu 6 mdr gammel.
Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om der er et udviklingsspring her omkring de 6 mdr? For selv om det går fremad om aftenen og natten, så har hun de sidste to uger været svær at putte om dagen. Hun kan vise træthedstegn, gabe, gnide sig i øjnene, være pylret osv. Men med det samme vi putter hende, så er det som om, hun bliver lysvågen. Hun snakker og kvidrer, roder rundt med dyne og hvad hun kan få fat i. Det kan sagtens tage en halv time inden hun finder ro.
Jeg har flyttet hendes puttetider i den tro, at jeg måske puttede hende for tidligt. Så nu er hun vågen 2,5-3 timer. Hun virker dog træt allerede efter 2 timer.
Jeg har prøvet at skærme hende med en stofble, som jeg så har taget af igen, når hun sov. Det hjælper en gang i mellem.
Jeg er også begyndt at aktivere hende mere. Vi leger, tager på små tur osv. Hun får lov til at pludre i en stillestående barnevogn, indtil hun begynder at brokke sig og så kan jeg som regel hjælpe hende til sove ved at gå med hende. Vi øver at den skal stå stille, når hun falder i søvn. Men det lykkedes ikke altid. Burde jeg tage hende op i stedet, når hun nu er lysvågen?
Nu er det jo også varmt, så det har selvfølgelig også noget at sige.
Som så meget andet er det nok bare en fase, men jeg kunne alligevel godt bruge et par råd på vejen, så det bliver lidt nemmere. Håber du kan hjælpe mig...
Hilsen mor til tre