Udviklingsspring omkring 6 mdr

15. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Udviklingsspring omkring 6 mdr

Hej Helen

Tak for dine gode råd omkring putningen. Siden har lillesøster pludselig taget sutten til sig. Det er dejligt. Det betyder også at hun ikke er så interesseret i amningen mere. Hun vil hellere have flasken, men jeg synes egentlig også at jeg har gjort alt for at få amningen til at fungere så længe som muligt. Så skulle det ebbe ud nu, er det også ok.

Hun får nu 3 hovedmåltider og lidt frugtmos om eftermiddagen. Hun er dygtig til at spise. Skal jeg stadig holde igen? Der er kommet mere ro på om natten (7-9-13. Jeg tør næsten ikke at sige det ;-)). En gang i mellem sover hun fra 23.00 til 5.00. Så det er også rigtigt flot! Hun er nu 6 mdr gammel.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om der er et udviklingsspring her omkring de 6 mdr? For selv om det går fremad om aftenen og natten, så har hun de sidste to uger været svær at putte om dagen. Hun kan vise træthedstegn, gabe, gnide sig i øjnene, være pylret osv. Men med det samme vi putter hende, så er det som om, hun bliver lysvågen. Hun snakker og ...

Annonce

... kvidrer, roder rundt med dyne og hvad hun kan få fat i. Det kan sagtens tage en halv time inden hun finder ro.

Jeg har flyttet hendes puttetider i den tro, at jeg måske puttede hende for tidligt. Så nu er hun vågen 2,5-3 timer. Hun virker dog træt allerede efter 2 timer.

Jeg har prøvet at skærme hende med en stofble, som jeg så har taget af igen, når hun sov. Det hjælper en gang i mellem.

Jeg er også begyndt at aktivere hende mere. Vi leger, tager på små tur osv. Hun får lov til at pludre i en stillestående barnevogn, indtil hun begynder at brokke sig og så kan jeg som regel hjælpe hende til sove ved at gå med hende. Vi øver at den skal stå stille, når hun falder i søvn. Men det lykkedes ikke altid. Burde jeg tage hende op i stedet, når hun nu er lysvågen?

Nu er det jo også varmt, så det har selvfølgelig også noget at sige.

Som så meget andet er det nok bare en fase, men jeg kunne alligevel godt bruge et par råd på vejen, så det bliver lidt nemmere. Håber du kan hjælpe mig...

Hilsen mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder