Udviklingsspring omkring 6 mdr

15. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Udviklingsspring omkring 6 mdr

Hej Helen

Tak for dine gode råd omkring putningen. Siden har lillesøster pludselig taget sutten til sig. Det er dejligt. Det betyder også at hun ikke er så interesseret i amningen mere. Hun vil hellere have flasken, men jeg synes egentlig også at jeg har gjort alt for at få amningen til at fungere så længe som muligt. Så skulle det ebbe ud nu, er det også ok.

Hun får nu 3 hovedmåltider og lidt frugtmos om eftermiddagen. Hun er dygtig til at spise. Skal jeg stadig holde igen? Der er kommet mere ro på om natten (7-9-13. Jeg tør næsten ikke at sige det ;-)). En gang i mellem sover hun fra 23.00 til 5.00. Så det er også rigtigt flot! Hun er nu 6 mdr gammel.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om der er et udviklingsspring her omkring de 6 mdr? For selv om det går fremad om aftenen og natten, så har hun de sidste to uger været svær at putte om dagen. Hun kan vise træthedstegn, gabe, gnide sig i øjnene, være pylret osv. Men med det samme vi putter hende, så er det som om, hun bliver lysvågen. Hun snakker og ...

Annonce

... kvidrer, roder rundt med dyne og hvad hun kan få fat i. Det kan sagtens tage en halv time inden hun finder ro.

Jeg har flyttet hendes puttetider i den tro, at jeg måske puttede hende for tidligt. Så nu er hun vågen 2,5-3 timer. Hun virker dog træt allerede efter 2 timer.

Jeg har prøvet at skærme hende med en stofble, som jeg så har taget af igen, når hun sov. Det hjælper en gang i mellem.

Jeg er også begyndt at aktivere hende mere. Vi leger, tager på små tur osv. Hun får lov til at pludre i en stillestående barnevogn, indtil hun begynder at brokke sig og så kan jeg som regel hjælpe hende til sove ved at gå med hende. Vi øver at den skal stå stille, når hun falder i søvn. Men det lykkedes ikke altid. Burde jeg tage hende op i stedet, når hun nu er lysvågen?

Nu er det jo også varmt, så det har selvfølgelig også noget at sige.

Som så meget andet er det nok bare en fase, men jeg kunne alligevel godt bruge et par råd på vejen, så det bliver lidt nemmere. Håber du kan hjælpe mig...

Hilsen mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder